- הלכה
- סעודה
צריך לטבול את הלחם במלח?
שאלה
ראיתי תלמיד חכם אחד שלא טבל את הלחם במלח. מדוע?
תשובה
כמבואר בברכות מ, א ובשו"ע או"ח סימן קסז סעיף ה, בעבר היו רגילים לאפות לחמים בלא מלח, ובעת הארוחה היו מלפתים את הפת במלח או סלט או בשר, ולפיכך אמרו חכמים, שלאחר ברכת 'המוציא' ראוי לאכול את הפת באופן המשובח ביותר. לכן נהגו להטעים את הפת שאוכלים אחר הברכה במלח או במאכל אחר שיוסיף בה טעם. ומי שהיה מעוניין לאכול את הפת כפי שהיא, חריבה בלא מלח ושאר מאכלים, לא היה צריך לטבול את הלחם במלח. וכיום, שהלחמים שלנו אפויים עם מלח ותבלינים, הלחם שלנו נחשב למשובח, ואפשר לברך עליו כפי שהוא בלא להטעימו במעט מלח או סלט (אמנם עדיין רבים נוהגים להדר לטבול את הלחם במלח או סלט, כדי שהאכילה שאחר הברכה תהיה באופן המשובח ביותר).
---
התשובה נכתבה על ידי הרב יגאל ללום על פי פסקי הרב אליעזר מלמד שליט"א.
אכילת לחם לאחר שברכתי ברכהמ"ז
הרב יואב חנניה אוקנין | י"ז כסלו תשפ"ב

מה נחשב סעודת מצווה ומה מקור המצווה?
הרב עזריה אריאל | כ"ח שבט תשע"ה

אין מעבירין על המצוות בחלוקת "המוציא"
הרה"ג יעקב אריאל | י"ג מרחשון תשע"ב

קביעת סעודה לספרדים
הרה"ג דוב ליאור | ב מרחשון תש"ע
הרב אליעזר מלמד
ראש ישיבת הר ברכה ורב הישוב. מחבר סדרת ספרי "פניני הלכה".
חטא בשגגה
י"ז שבט תשס"ב
תחושת דה-זה-וו
ד שבט תשס"ב
כיסוי ראש לנשים
כ"ד שבט תשס"ב
ברכות על ידי אשה
כ"ב שבט תשס"ב

שיבולת שועל (קוואקר)
הרה"ג יעקב אריאל | י אייר תש"ע

איך לקבל תענית יחיד
הרב יצחק בן יוסף | כ מרחשון תשע"ג
לך בשלום או לך לשלום
הרב אוריאל טויטו | י"ח כסלו תשס"ט

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח

שימוש במילה "מזרוחניק" כביטוי גנאי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג
הפרשת תרומות ומעשרות על פירות שניתנות לחיות?
הרבנות הראשית לישראל | ו שבט תשפ"ג
מאין הגיעו הגויים
הרב פרופ' נריה גוטל | ה שבט תשפ"ג
