- הלכה
- נטילת ידים לסעודה ופירות
למה לא מדברים לאחר נטילת ידים?
שאלה
מדוע כשנוטלים ידיים על מנת לאכול לחם לא מדברים עד שאוכלים? מי קבע? מאיזה טעם?
תשובה
נחלקו הפוסקים בשאלה האם מותר לדבר בין נטילת ידיים לברכת המוציא.
לדעת הרמב"ם ורוב הראשונים, כל זמן שאין מסיחים את הדעת מכך שעומדים לאכול, מותר לדבר על כל דבר שבעולם, ואין בזה הפסק. אבל מי שהסיח את דעתו, בדברים או במעשה, עד ששכח שהוא עומד לאכול, הפסיד את הנטילה ועליו לחזור ליטול ידיו בשנית. ורבים מעולי תימן נוהגים כן, ומדברים בין נטילת ידיים לסעודה.
אולם לדעת מקצת מן הראשונים (טור מהירושלמי ועוד) אין להפסיק בדיבור בין הנטילה לברכת המוציא, ורק לצורך דחוף הנוגע לסעודה מותר לדבר, למשל, אם חסר לו מלח או סכין או לחם, מותר לבקש שיביאום לפניו.
ונפסק בשו"ע (קסו, א), שטוב לנהוג כדעת המחמירים, שרק לצורך הסעודה מתירים לדבר, אבל בדברים אחרים ראוי להחמיר שלא לדבר ולא לשהות בין הנטילה לברכת המוציא. והוסיף הרמ"א (עפי תוס' סוטה לט, א) שטוב להיזהר שלא להפסיק כשיעור הליכת כ"ב אמה (11 מטר).
בירך על נטילת ידיים וגילה שאין לחם
כולל הלכה בית אל | ל סיון תשע"ט

מנהגים בנטילת ידיים לארוחה
הרה"ג דוב ליאור | י מרחשון תשס"ה

דיבור לאחר נטילה לפני ברכת "על נטילת ידיים"
הרה"ג דוב ליאור | ל אב תש"ע
דיו כחציצה בנטילה
הרב בנימין במברגר | י"ט שבט תשע"א
הרב אליעזר מלמד
ראש ישיבת הר ברכה ורב הישוב. מחבר סדרת ספרי "פניני הלכה".
מוזיקה חסידית או לועזית?
י"ח שבט תשס"ב
חטא בשגגה
י"ז שבט תשס"ב
פירות הכלאת עצים
י"ז שבט תשס"ב
סירוס כלבה
כ"ב שבט תשס"ב
כשרות סניף ’רולדין’
הרבנות הראשית לישראל | י"ד סיון תשע"ח
שעטנז בנעלי בית UGG
הרב גדעון ויצמן | ו מרחשון תשפ"ג
כשרות סניף ’רולדין’
הרבנות הראשית לישראל | י"ד סיון תשע"ח
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז

השכבה לחייל דרוזי שנפל בקרב
הרב מיכאל יומטוביאן | י"ב כסלו תשפ"ד
נזיר
הרב חיים שרייבר | ז כסלו תשפ"ד

שיטת התוספות בעניין גודל "כזית"
הרב שמואל אריאל | ז כסלו תשפ"ד
