שאל את הרב

בעיות בהעברת המסורת

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

ח מרחשון תש"ע
שאלה
אני משיב שאלות לגולשים בפורומים שונים. נשאלתי שאלה וזאת תוכן השאלה: 1. בתלמוד יש מחלוקת מי קרא את עשרת הדברות, באיזה שפה נכתבה, באיזה תאריך ניתנה, היכן ניתנה, מכל רבבות הנוכחים במעמד היסטורי זה אין אפילו עדות אחת לנזכר? 2. יש מחלוקת ממתי קוראים את שמע, איך ייתכן שמצווה שמקיימים אותה יום יום ואין מסורת לגביה? 3. יש מחלוקת לגבי פרשיות התפילין, זוהי מצווה שכל יהודי מקיים ופתאום לאף אחד אין מסורת? המסקנה המתבקשת היא, אין לנו מסורת העוברת מדור לדור, רק ספר אחד ויחיד ממנו לומדים כולם וכל אחד מפרשו כרצונו?
תשובה
יש מחלוקת בין הראשונים, האם המחלוקת היא כתוצאה מחסרון לימוד ושימוש תלמידי חכמים. כך נראה בדעת רש"י, שהמחלוקת היא פנצר בבהירות העברת התורה. אולם יש הסוברים שהמחלוקת היא מלכתחילה, כלומר, הקב"ה בהשגחתו סידר את הדברים שיהיו דעות שונות בעם ישראל. בנוגע לפרטי מצווה, כגון: מאמתי קוראים את שמע, יתכן שמבחינה מעשית היו דורות שהדברים לא היוו נ"מ ולכן לא היה ידוע מה נהגו בדורות קודמים או שיכול להיות שמיעוט נהגו בדרך מסויימת והיה ספק האם המנהג מקורו על פי תלמידי חכמים או שזהו נוהג שאין לו מקור מהתורה והוא מנהג טעות. בנוגע למצוות תפילין, יש מקורות לכך שלכתחילה ניתנה המצווה בצורה שיהיו שתי דעות. בכל אופן, גם לפי שיטת רש"י הערפל שיש לנו בחלק מדברי תורה אינו בדברים עיקריים. ברוב הדברים יש לנו בהירות ואין בהם מחלוקות. רק בפרטים יש מחלוקת. יש גם להבין שהתורה אינה דבר קפוא. התורה ניתנה בדרך שיש תורה שבכתב ותורה שבעל פה. תורה שבעל פה הוא דבר דינמי ומתפתח. יש להרחיב במושג תורה שבעל פה. אולם אחת הדעות המרכזיות שכלל ישראל, כלומר: קבלת כל עם ישראל את דברי חכם מישראל, זה מה שנותן לו כוח של תורה שבעל פה עד כדי כך שאי אפשר לחלוק על דעה שנתקבלה על ידי כל עם ישראל. עם כל הדינמיות של התורה שבעל פה ניתנו הכלים שהתורה תשאר תורה אחת ומחייבת.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il