- הלכה
- ברכת המזון
שיעור עיכול באכילה
שאלה
מניין שאפשר לברך (ברכת המזון) עד לשיעור פרסה (שבעים ושתים דקות).
שהרי בהלכות הרמב"ם (ספר אהבה הלכות ברכות פרק ב’ הלכה יד’)-מי שאכל ושכח ולא בירך אם נזכר קודם שיתעכל המאכל שבמעיו חוזר ומברך נתעכל המזון שבמעיו אינו חוזר ומברך. וכן אם נעלם ממנו ולא ידע אם בירך או לא בירך חוזר ומברך והוא שלא נתעכל המזון שבמעיו:
היאך ארגיש שנתעכל המזון במעיי?
והלא תלוי זמן עיכול בגודל האכילה, שאם אכלתי מעט יתעכל מהר, ואם אכלתי המון יקח זמן ארוך לאוכל להתעכל. ועכ"פ, אין זה מפורש כמה הוא זמן עיכול; אך יש מפרשים (על הרמב"ם), לחם משנה; נתעכל המזון וכו’. בגמרא (דף נ"ג:) פליגי כמה שיעור עיכול ואמר רבי יוחנן כל זמן שאינו רעב וכותיה קי"ל ולא הוצרך רבינו ז"ל לבארו דממילא משתמע:
האם זה אומר שכל זמן שאני לא רעב מאותה אכילה אני יכול לברך? אבל יש בעיה, שאם כן; לדוגמא אכלתי (רק) כזית אך אין זה השביע אותי כלל, לא אוכל למשוך את זמן הברכה להמון זמן. האם הבנתי נכון? (שאם אכלתי רק כזית ולא שבעתי לא אוכל למשוך את זמן הברכה כי זה כביכול רעב מאותה אכילה ואין זה נחשב ל"נתעכל").
תשובה
מי שאכל ושבע או שתה ורווי, שאינו רוצה עוד לאכול או לשתות אחריה, כל זמן שעוד מרגיש שבע או רווי יכול לברך, אפילו אם עברו שעתיים. אך אם אכל או שתה מעט ולא שבע או רווה, אז עד כדי הילוך פרסה - 72 דקות, נחשב שיש עוד רושם לאכילה, ואין הכוונה לעיכול מבחינה רפואית, יכול לברך ברכה אחרונה כי יש עוד על מה לברך.

ברכת האורח כשאוכלים בישיבה
הרה"ג דוב ליאור | ט מרחשון תש"ע
אכלתי סעודה עם לחם במשך חצי שעה
הרב יואב חנניה אוקנין | כ"ה תשרי תשפ"ב
ברכת האורח בסעודה של קרוב משפחה
הרב יואב חנניה אוקנין | ח אדר א' תשפ"ב
הסבר ל"במרום ילמדו"
הרב חיים שריבר | ח אלול תשפ"א

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

שטיפת כלים בשבת
כ"ט שבט תשס"ב

שרוולים לילדות
כ"ט שבט תשס"ב

מסורתי שמוציא אחרים
ל שבט תשס"ב

הגייה מדוייקת בתפילה
ל שבט תשס"ב
לך בשלום או לך לשלום
הרב אוריאל טויטו | י"ח כסלו תשס"ט

מה אומרים בסיום השבעה?
הרב יצחק בן יוסף | י"ד מרחשון תשפ"ב

קבר יהודה בן יעקב
הרב דוד חי הכהן | א אב תשע"ב

הוצאת אבל משבעה - כיצד?
הרב יצחק בן יוסף | י"א מרחשון תשפ"א

אישה בערב פוארטי סלאם
הרב אליקים לבנון | ט"ז סיון תשפ"ג
