- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
שאלות על פירוש פסוק ופירוש בתפילה
שאלה
ישנו הפסוק: "הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל". תנומה זוהי שינה קצרה או שנת עראי, אם ידוע לי נכון, ושינה זאת שינה ממש. אז סדר הפסוק צריך להיות שונה, שהנה לא יישן ולא רק שלא יישן אלא אפילו לא ינום שומר ישראל, אז איך זה מתיישב?
עוד שאלה: "בידו אפקיד רוחי בעת אישן ואעירה" - מהתרגום המילולי של הפסוק נשמע כאילו אנו בוחרים להפקיד את רוחנו אצל הקב"ה בשעה שאנו ישנים, אך אין זה כך ואין לנו ברירה. אז למה כתוב בלשון זו?
תשובה
1. אכן תנומה קלה יותר משינה, כמבואר ברד"ק שם ובאבן עזרא לבראשית פרק ב פס' כא וכן בקוהלת פרק יב פס' ב, ובקוהלת מבאר האבן עזרא שכך דרך המקרא להקדים או לאחר.
אולי אפשר להוסיף, שהפס' בא לעורר את האדם כנגד מחשבות העלולות להתגנב לליבו בעת צרה כאילו הקב"ה ישן ח"ו, וכנגד כך אומר - הרי הקב"ה אפילו אינו נם וכל שכן שאינו ישן וממילא כל רגע ורגע הוא שומר על ישראל!
2. משפט זה יוסד ע"פ לשון הפסוק בתהלים, פרק לא פס' ו: "בידך אפקיד רוחי..", אולם שם המשמעות היא שונה. הפרק עוסק בכך שדוד המלך מלא בביטחון בה' וסומך ונשען עליו וה' מצילו מאויביו, ובמקביל לפסוק שם "בך ה' חסיתי" כך אומר "בידך אפקיד רוחי".
בברכה,

הגוים נחשבים בהמות?
הרב דוד חי הכהן | ט"ו מרחשון תשס"ו
המתנה בין גירושין לנישואין בימינו
הרב משה מאיר אבינר | ה ניסן תשפ"ג

כתיבת נ"י על הזמנות
הרב דוד חי הכהן | י"ט כסלו תשפ"ג

"כל הנושא אישה רעה אינו רואה פני גיהנום"
הרב ש. יוסף וייצן | ג אדר א' תשע"א

הרב יאיר וסרטיל
ר"מ בישיבת בית אל ודיין בבית הדין לדיני ממונות של ארץ חמדה

טעימת מאכלים בערב שבת
ח תשרי תשס"ח

פסיעות וקידות בתפילת שמונה עשרה
כ"ה תשרי תשס"ח

כהן בעל מום נפסל?
ה תשרי תשס"ח

למה הקב"ה כועס?
ז מרחשון תשס"ח

הדלקת נרות שבת באיחור - עד מתי?
הרב שמואל אריאל | כ"ט מרחשון תשע"ז

מאכלים כשרים לפסח
מכון התורה והארץ | ד ניסן תשע"א
גריסי פנינה בפסח
הרבנות הראשית לישראל | י"א ניסן תשע"ג

איזה "זרוע" לקנות לפסח ואם אוכלים אותה
הרב נועם דביר מייזלס | ז ניסן תש"פ
טבילת כלים
כולל הלכה בית אל | ט ניסן תשפ"ג

חול המועד
הרב יצחק בן יוסף | ח ניסן תשפ"ג

שירת נשים מוקלטת עם גברים
הרב נועם דביר מייזלס | ט ניסן תשפ"ג
