- שבת ומועדים
- בגדים וקשירה
השחלת שרוכים בנעליים
שאלה
המשנה ברורה כתב שאסור להכניס למנעל רצועה חדשה שלא היתה שם מתחילה דמקרי מתקן מנא. לפי זה אסור לכאורה להכניס שרוכים חדשים לנעליים. מה הדין אם נקרעו השרוכים כך שאי אפשר ללכת עם הנעל הזו? ומה הדין אם אין לו נעל אחרת ללכת בה ואי הכנסת שרוכים ימנע ממנו לצאת מביתו?
תשובה
המשנה ברורה בסימן שי"ז ס"ק ט"ז כתב שבמנעל חדש אין להכניס רצועות כי נחשב כמתקן מנא באופן שמבטל שם לכן אם הרצועות יוכנסו מחדש באופן שיש להניח שיוציאם משם מותר. ולכן אם יקח רצועות בצבע שונה לחלוטין מצבע הנעל שאין דרך אנשים ללכת באופן זה או שישרוך הרצועות רק בחלק קטן מחורי הנעל מותר וכל זה בתנאי שהכנסת השרוכים לחורים נעשית בקלות. ועיין בשמירת שבת כהלכתה ח"א פט"ו סעיף סו.
הרב חיים כץ.

קיפול טלית של בית כנסת בשבת
הרב נועם דביר מייזלס | ט"ז סיון תשע"ט

כתם בבגד בשבת
הרב דוד חי הכהן | ט"ז אייר תשע"ו

קשר כפול בשבת
הרב אלישיב קפקה | ח סיון תשע"ח

לקשור את קצוות הטלית בשבת
הרב יצחק בן יוסף | כ"ד טבת תשע"ג

רבנים שונים

אמירת "רבי חנניה" בסוף לימוד
ט סיון תשס"ב

בעיות צניעות בהדרכה
כ"ה שבט תשס"ב

מהי מטרת התורה?
כ"ב מרחשון תשס"ג

לימוד תורה בגיל צעיר
כ"ח אדר תשס"ב

שהחיינו על פירות יבשים
הרה"ג דוב ליאור | ב אדר תשס"ט
ברכה על פירות יבשים
הרב פרופ' נריה גוטל | י"ד שבט תשע"ט

מתי וכיצד מברכים ברכת שהחיינו על פירות?
הרב יצחק בן יוסף | י"א שבט תש"פ

שהחיינו על פירות יבשים
הרה"ג דוב ליאור | ב אדר תשס"ט
תפילה לנשים
כולל הלכה בית אל | ט"ו שבט תשפ"ג

קריטריונים לברכת שהחיינו על פרי חדש
הרב נועם דביר מייזלס | ט"ו שבט תשפ"ג
