- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות כלליות
- משפחה, ציבור וחברה
- במהלך העבודה
שאלה
שלום כבוד הרב.
אני גר במרכז הארץ, ועובד בהייטק. אך למעשה השאלה רלוונטית לכל עבודה משרדית.
כמעט כל העובדים במשרד חילוניים.
השאלה שלי היא על איך להתנהג על פי התורה בעבודה ביום-יום? כל פעם אני נזהר שלא לעבור על כמה איסורים:
לא תלבין פני רעך ברבים
שלא לצער את חברו
לשון הרע
גזילה מהמעסיק
זה לא בדיוק איסור – אבל אני לא רוצה שיתייחסו אלי ביחס שהוא מתחת לכבוד בסיסי לאדם
כל האיסורים (למעט האחרון – "לקבל כבוד בסיסי", שזה לא בדיוק איסור) הם חמורים מאד, ואני מאד רוצה לא לעבור עליהם.
אבל בהרבה סיטואציות אני לא בטוח איך אני צריך לנהוג.
איך מוכיחים אדם בענייני עבודה?
האם מוכיחים אדם ברבים בענייני עבודה?
אני פונה לכבוד הרב בבקשה להדרכה.
אולי הפירוט קצת ארוך ומייגע אבל האיסורים שאני רוצה לא לעבור הם מאד חמורים.
אפרט:
חברה שאני עובד בה מפתחת מוצר תוכנה, מתכנתת תוכנה. תוכנה מאד גדולה. כל מתחנת מקבל לפתח חלק קטן בתוכנה. מישהו בעבודה (פלוני) עושה את משימתו (פיתוח חלק בתוכנה) בשיטה א’. חשבתי והגעתי למסקנה שהשיטה שהוא עושה את משימתו היא לא טובה. מצאתי שיטה ב’ שהיא הרבה יותר טובה ונכונה לפתח את החלק שלו בתוכנה. אמרתי לו בצורה מכובדת, כולל הסברים מפורטים והכל. הוא סירב לקבל את השיטה ב’ שמצאתי. מישהו אחר שלא קשור אלי זימן ישיבה (תהליך עבודה שיגרתי ויומיומי לחלוטין) לגבי החלק הקטן שפלוני מפתח. גם פלוני זומן ובא. ביקשתי להיות גם בישיבה הזאת, לשמוע על השיטה שבה פלוני מפתח את החלק שלו. בישיבה הבעתי את עמדתי לפני כולם, אמרתי (בנוכחות כולם וגם פלוני) שאני חושב שהשיטה של פלוני היא לא נכונה, והצעתי את השיטה שלי שבה לפי דעתי פלוני צריך לפתח את חלקו. פלוני זומן לישיבה, נוכח בה, ושמע את הכל ("שאלה א’ "), אך שוב לא קיבל את השיטה שלי. אחרים לא מבינים מספיק בתחום הספציפי הזה ובגלל זה פלוני ממשיך לעבוד בשיטה א’ שלו.
"שאלה א’ " - האם אני מלבין את פניו של פלוני כשאני מספר לפני כולם (גם פלוני נוכח) שלפי דעתי השיטה שלו לא טובה? – פלוני אכן קצת נבוך מכיוון שהוא לא רוצה להודות שעובד מאד מקצועי כמוהו כבר תקופה עובד בשיטה לא טובה שדורשת הרבה יותר עבודה.
האם אני עובד על איסורים נוספים פה? שלא לצער את חברו, לשון הרע, גזילה מהמעסיק.
מצד שני אם אני לא אסביר לפני כולם אז אולי אני גוזל מהחברה (מהמעסיק), כי אם ימשיכו לעבוד בשיטה שלו אז זה הרבה יותר שעות תיכנות, הרבה יותר תחזוקה של הקוד בעתיד – כלומר זה יעלה לחברה יותר כסף.
המשך:
כעבור כמה שבועות שוב מישהו יזם שיחה מעמיקה עם פלוני ועם האחראי על פלוני על השיטה שבה פלוני מפתח את החלק שלו. השיחה התחילה לידי. שוב שאלתי את פלוני לפני כולם האם זה חייב להיות בשיטה שהוא עובד בה? רציתי לתת לו הזדמנות לחזור בו מהשיטה שלו בלי שהוא ייפגע. פלוני לא וויתר. אחרי שפלוני הלך השיחה בין כמה אנשים בינהם האחראי על פלוני התחדשה, והצעתי להם פתרון חלופי לזה של פלוני.קראתי לזה שיטה ב’ שאני המצאתי. כל האנשים השתכנעו. אחרי כמה ימים זימנו ישיבה על מנת לשנות את השיטה של פלוני לשיטה שלי. פלוני זומן ובא. בישיבה הזאת פלוני מאד התרגז, וניסה להפיל את השיטה שלי. והישיבה היתה בטונים גבוהים.
"שאלה ב’ " - האם אני לא עובר פה על איסורים הנ"ל?
אומר את האמת - יש עוד שיקול אצלי – פלוני נתפס כמאד מקצועי, ואם אני מביא שיטה שהיא הרבה יותר טובה מהשיטה של פלוני – אז זה מעלה את הרמה המקצועית שלי בעיני עובדים אחרים והמנהלים, ובא לידי ביטוי בשכר (בטווח של חצי שנה, שנה, שנה וחצי). ברור שאני לא צריך לעשות את זה על חשבון עובדים אחרים. אבל כשיש הזדמנות להפגין את הידע שלי אז איך בדיוק אני צריך לנהוג בלי לפגוע בעובדים אחרים? בלי לעבור על האיסורים שהזכרתי?
הזכרתי מקודם שרוב העובדים במשרד הם חילוניים. אני משתדל לדון אדם לכף זכות. ויש לא מעט כאלה שמקבלים ביקורת בונה בצורה סבירה, יש כאלה שמקבלים ביקורת בונה אפילו בצורה טובה.
אבל יש חלק לא קטן שלא אוהב את זה. אבל אחרי שאתה מכיר את האנשים, את הערכים שלהם, את הטבע שלהם, איך הם מקבלים ביקורת, מה הם מרגישים כשהם נתפסים כמאד חכמים ופתאום מקבלים ביקות חזקה על זה שהם עובדים לא נכון באופן משמעותי בדברים ביסיסים וחשובים בעבודה שלהם. אחרי שאני מכיר את ההתנהגויות האלה איך עלי לנהוג? אני חס וחלילה לא מדבר על כמה אני אוהב או לא אוהב את האנשים בעבודה, אלא רק אל איך עלי לנהוג על פי התורה בעבודה?
ברוך השם – אני חושב שכולנו עם אחד, ולא בא עם דעות קדומות כלפי מגזר כזה או אחר.
אולי תיאור המצבים והשאלות שלי הם נראות קצת משונות לכבוד הרב, אבל זאת האווירה היום בתחום העבודה המשרדית בהרבה מאד מקומות שאני מכיר.
מקווה שהעברתי את מצב מספיק ברור. כבוד הרב יכול לדרוש עוד פרטים של המצב אם צריך.
אני בסך הכל רוצה לנהוג על פי התורה גם במצוות שקשורות ל-"בין אדם לחברו", ומבקש מכבוד הרב הדרכה.
תודה.
תשובה
נראה לי שנהגת נכון בזה שהצעת לו לבחון את הדרך שלך. אמנם סדר ההוכחה צריך להיות תחילה לפנות אליו אישית בצינעה ולומר לו את הדברים. ואם הוא לא מקבל ויש דיון שבו משתתפים כמה אנשים, כל אחד צריך לומר את דעתו ואין בזה צד איסור של בן אדם לחברו. אך צריך לדבר באופן עניני ובענווה.