- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
המוקצה שבלהבת אש בשבת
שאלה
מסכת שבת דף מז עמוד א - כתוב - הנח לנר שמן ופתילה - הואיל דנעשה בסיס לדבר האסור. כנראה האש הוא הדבר האסור. מה אסור בזה? כלי שמלאכתו לאיסור? והלוא יש לו גם שימוש היתר בשבת אז זה בסיס לדבר שלפעמים אסור.
אז - מה הדבר האסור באש?
תודה
תשובה
בדף מה, א אומרת הגמרא, שלרבי שמעון השמן שבנר מוקצה בשעת הדלקתו מאחר והוקצה למצוותו. ואומר על זה התוספות (ד"ה אלא), שמטעם זה לא היה אסור לטלטל את הנר ואיסור הטלטול הוא רק מאחר והנר והשמן הם בסיס לשלהבת שהיא מוקצה (וכך גם דברי התוספות בדף מז, א, ד"ה "הנח"). ונראה שגם השלהבת מוקצה משום שהוקצתה למצוותה.
החזון איש (אורח חיים, מועד, מא, טז) מבאר את הטעם, שבשבת אין דרך לטלטל את השלהבת שמא תכבה ולכן היא מוקצה. ומביא החזון איש עוד טעם, שלעולם (לא רק בשבת) אין דרך לטלטל את הנר, ואם כן, אף שנהנין מהשלבת, מאחר והיא דבר שלעולם לא מטלטלין היא מוקצה. אבל השמן, מאחר ולאחר שהנר יכבה הוא יהיה מותר, כבר עכשיו אין הוא מוקצה אם לא שהוא בסיס לדבר האסור, לשלהבת.
מקור המילה מוהי
הרב פרופ' נריה גוטל | י"ב מרחשון תשפ"ג

סתירה לכאורה בין הדרכות חז"ל
הרב ש. יוסף וייצן | י"א מרחשון תשע"א
"כל המלמד את בן חברו תורה כאילו ילדו"
הרב בנימין במברגר | ד שבט תשס"ח
עיר מקלט וגואל דם - נשים
הרב דניאל קירש | י"א כסלו תשפ"ג
הרב בנימין במברגר
רב בישוב בית אל ומנהל בישיבת בני צבי.
תמצית תה בשבת
כ"ב מרחשון תשס"ו
מהו סדר התשובה?
י"ז אלול תשס"ה
קניין בשבת
כ"ג תשרי תשס"ו
עציץ פלסטיק בשבת
י"א אלול תשס"ה

מקור לאמירת פרשת המן ביום שלישי של פרשת בשלח
רבנים שונים | ט שבט תש"פ

מה מברכים על ברקים ורעמים
הרב יצחק בן יוסף | י מרחשון תשע"ג

דחיית ברית מילה מחשש חילול שבת
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ו תמוז תשס"ה

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח

שימוש במילה "מזרוחניק" כביטוי גנאי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג

באיזה גיל משה רבינו ברח ממצרים?
הרב רפאל וסרטיל | ז שבט תשפ"ג
