- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
שאלה
מסכת שבת דף מז עמוד א - כתוב - הנח לנר שמן ופתילה - הואיל דנעשה בסיס לדבר האסור. כנראה האש הוא הדבר האסור. מה אסור בזה? כלי שמלאכתו לאיסור? והלוא יש לו גם שימוש היתר בשבת אז זה בסיס לדבר שלפעמים אסור.
אז - מה הדבר האסור באש?
תודה
תשובה
בדף מה, א אומרת הגמרא, שלרבי שמעון השמן שבנר מוקצה בשעת הדלקתו מאחר והוקצה למצוותו. ואומר על זה התוספות (ד"ה אלא), שמטעם זה לא היה אסור לטלטל את הנר ואיסור הטלטול הוא רק מאחר והנר והשמן הם בסיס לשלהבת שהיא מוקצה (וכך גם דברי התוספות בדף מז, א, ד"ה "הנח"). ונראה שגם השלהבת מוקצה משום שהוקצתה למצוותה.
החזון איש (אורח חיים, מועד, מא, טז) מבאר את הטעם, שבשבת אין דרך לטלטל את השלהבת שמא תכבה ולכן היא מוקצה. ומביא החזון איש עוד טעם, שלעולם (לא רק בשבת) אין דרך לטלטל את הנר, ואם כן, אף שנהנין מהשלבת, מאחר והיא דבר שלעולם לא מטלטלין היא מוקצה. אבל השמן, מאחר ולאחר שהנר יכבה הוא יהיה מותר, כבר עכשיו אין הוא מוקצה אם לא שהוא בסיס לדבר האסור, לשלהבת.
בניו של חברו כבניו שלו
הרב בנימין במברגר | ו טבת תשפ"ה

"כל הראוי לבילה" – מדוע שייך בחציצה בטבילה?
הרב שמואל אריאל | י כסלו תשפ"ה
מי אביו של יהושע בן נון?
הרב בנימין במברגר | ה אייר תש"ע
שבת - פיקוח נפש
הרב בנימין במברגר | א אייר תשע"ג
חימום במיקרוגל - גוי
הרבנות הראשית לישראל | י"ב שבט תשפ"ה
חתן בקריאת שמע
הרב דניאל קירש | י"ב שבט תשפ"ה
כשרות בתעשיית הביצים - צער בעלי חיים
הרב פרופ' נריה גוטל | י"ב שבט תשפ"ה
