- הלכה
- ספרי קודש וגניזה
הנחת ספרי קודש בחדר שיש בו ילדים שמרטיבים
שאלה
האם זה בסדר שיש ספרי קודש בחדר בו ישנים ילדים המרטיבים בלילה?
תשובה
לשואל, שלום!
הדבר מותר.
נאמר בהלכה שאסור לעשות צרכים 'גדולים' בפני ספרי קודש (רמ"א סימן שטו ס"א, וכן במשנה ברורה סי' מ סק"ה ביחס לתפילין), אבל כשמדובר על מי רגליים בלבד - מותר שיהיו בנוכחות ספרי קודש, כמבואר בשו"ע או"ח סי' מג ס"א שאפילו מי שמניח תפילין מותר להטיל מים (כשאינו בבית כסא קבוע; וגם גילוי הערווה אסור שיהיה מול ספרי הקודש - מ"ב סי' מ סק"ה), וכך נפסק בספר 'גנזי הקודש' פרק ד סעיף יא, בשם שו"ת מחזה אליהו, וראייתו מהשו"ע הנ"ל על תפילין. קל וחומר בנדון בשאלתך, שמי הרגליים ספוגים בבגדים (עיין שו"ע או"ח סי' עו ס"א ומ"ב סק"ג), וגם לא מדובר על פעולה מכוונת וודאית.
כאשר הילדים מחליפים בבוקר את הבגדים הרטובים, יש להמנע מלעשות כך מול ספרי הקודש, לא בגלל השתן אלא בגלל חשיפת המקומות המכוסים בגוף. מן הדין יש להקפיד על כך רק מגיל תשע לבן וגיל שלוש לבת (מ"ב סי' עה ס"ק כג), אך נהגו להחמיר יותר, עיין רמ"א סי' רעה סי"ב.

שידה עם ספרי קודש
הרב יצחק בן יוסף | ב סיון תשפ"ב

ספרים שנכתבו ע"י ארגון רבני צהר
הרב ש. יוסף וייצן | י"ט ניסן תשפ"ב
נפילת קלף של תפילין
הרב בנימין במברגר | ג כסלו תשע"ב

גניזה של כיסוי הטלית
רבנים שונים | כ"ב מרחשון תשע"א

הרב עזריה אריאל
ראש כולל מכון המקדש.

העברת שעון שבת למצב קבוע בשבת
ג שבט תשע"ג

אשה בכתיבת סת’’ם ומגילת אסתר
י"ג שבט תשע"ג

ללכת לים ולבילויים באבל
כ"א שבט תשע"ג

הוצאה כלאחר יד
י"ז שבט תשע"ג

מתי וכיצד מברכים ברכת שהחיינו על פירות?
הרב יצחק בן יוסף | י"א שבט תש"פ
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז

שהחיינו על פירות יבשים
הרה"ג דוב ליאור | ב אדר תשס"ט
ברכה על פירות יבשים
הרב פרופ' נריה גוטל | י"ד שבט תשע"ט

האם תורה שבעל פה היא המשנה? - המשך
הרב שמואל אריאל | י"ד שבט תשפ"ג
יוסף ויעקב
הרב חיים שריבר | י"ד שבט תשפ"ג
