- הלכה
- ק"ש שעל המיטה ותיקון חצות
378
שאלה
לכבוד הרב, שלום רב!
ברשותך, רציתי לשאול שאלה בקשר לברכת המפיל בלילה ולתיקון חצות שכפשוטו נתקיים בשעת החצות:
1) א’. מדוע לאחר ברכת המפיל, שנמצא בסדר קריאת שמע שעל המיטה, אסור לדבר? מה טעם האיסור הלזה?
ב’.מדוע התוכן של סדר ק"ש על המיטה, ארוך כל כך?
2)א’. אני בת, האם תיקון החצות מחייב גם אותי?
ב’. אם לא, ואני רוצה לאומרו, אני רשאית לכך?
ג’. אם ההורים לא מרשים לקום שחצות, מותר לי בכל זאת?
ד’. מה הטעם של תיקון חצות?
ה’. אם נשים לא מחויבות, מה טעם החיוב לגברים?
ו’. למה התיקון נערך דווקא בחצות?
ז’. מה אומר תוכנו?
ח’. כשאגדל בע"ה (היום אני בת 11), אהיה חייבת בו?
ט’. האם כל העדות (או כל הדתות ) מחויבות בו?
סליחה שהשאלה כל כך ארוכה, אך אשמח מאוד, כבוד הרב, אם תוכל בבקשה לענות לי על כל השאלות. אודה לך מאוד עד אין קץ. ושוב סליחה...
כיתה ו’, מראשון לציון...
תשובה
1. המשנה ברורה אומר שהברכה היא על השינה ולכן מברכים וישינם כמו שמברכים ואוכלים בברכות הנהנין.
כך נוהגים לכתחילה . ואם האדם לא נרדם סומכים על רוב הפוסקים שסוברים שהברכה על עצם השינה הקיימת בעולם על מנהגו של עולם.
ב. העיקר הוא קריאת שמע וברכת המפיל.
2. אין הנשים אומרות תיקון חצות. (הרב מרדכי אליהו בסידור)
ב. כחד פעמי אפשר.
ג. כיון שאין חובה נשארת החובה לשמוע להורים שזו מצווה מהתורה.
ד. הבל על החורבן.
ה. בנות מחנכים אותם להיות בעתיד אמהות.
ו. ע"פי חוכמת הסוד זהו זמן מועדף לתפילה על המקדש.
ז.בקשת סליחה ובקשה לתפילה על החורבן .
ח. לא.
ט. כן אבל רבים לא נהגו לומר . בעיקר מקובלים אומרים .

ללמוד תורה לאחר קריאת שמע ולפני ברכת המפיל
הרב יצחק בן יוסף | ג ניסן תשפ"ה
מעוניין ללמוד מספרי הגאון רבי מאיר אליהו
הרב חיים שרייבר | ה שבט תשפ"ה
נוסח "הריני מוחל" בסידור עולת ראיה
הרב פרופ' נריה גוטל | כ"ב שבט תשפ"ה

קריאת שמע על המיטה ללא שינה
הרב שלום אילוז | י"ח מרחשון תש"ע
