שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • יסודות האמונה

הסתירה בין אחדות השם לבחירה עצמאית

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

כ"א אייר תשע"ג
שאלה
שלום, אינני מצליח להבין כיצד ייתכן שגם יש אחדות השם - כלומר אין עוד מלבדו. ומצד שני יש לנו יכולת בחירה בין טוב לרע. אם יש לנו יכולת בחירה אמיתית, כלומר לא הקדוש ברוך הוא מכתיב לנו את הבחירה, אזי אנחנו לכאורה ישות עצמאית חיצונית להשם, חלילה - לכאורה, מעין כוח עצמאי נוסף שקיים במציאות מלבד השם. ואם זה לא נכון, כלומר אין עוד מלבדו, והבחירה שלנו היא בעצם בחירה שלו, אז בעצם אין לנו בחירה, כי השם הוא זה שבוחר. ואם כך, אז מה הטעם בכל הבריאה, אם אנחנו כמו רובוטים שבוחרים בטוב או ברע על פי מה שהשם קובע לנו, ולא על פי בחירתנו העצמאית. איך מיישבים את הסתירה?
תשובה
שלום רב, זו שאלת ידיעה ובחירה שהתקשו בה רבים. יש שאמרו שזה נושא שהוא מעבר לידיעת האדם שהרי ידיעת ה' נוגעת לאחדות ה'. אין לנו יכולת תפיסה באחדות האלוקית כשזה נוגע לשאלה כיצד זה מסתדר עם הבחירה. אולם צריכים להתרגל לעמדה שעיקר כוח הבחירה לא נועד לנתק את האדם מאלוקיו כוח הבחירה הוא בעיקרו כדי להזרים יתר חיים לאדם. אדם עם כוח בחירה הוא האדם שאינו מתחרה בקב"ה אלא הוא האדם שיש בתוכו יותר חיות מהקב"ה. הסך הכל הוא שהבחירה היא תוספת חיים שבא לעולם מן המקור האלוקי. אם כן הבחירה ברע היא באמת אין לה מציאות היא כולה תהיה בטלה אל מול האור האלוקי. נמצא שרק הבחירה בטוב נשאר לנצח. הבחירה אינה פוגעת באחדות האלוקית אלא להיפך היא מחברת את האדם לאור האחדותי האלוקי. כל טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il