שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום! יש לי כמה שאלות לגבי מלאכה "מכה בפטיש": 1. האם זה המלאכה שנקראת גם "מתקן"? 2. קראתי שאסור להוציא סמלי מותג מבגד חדש. האיסור הוא גם כשזה נעשה בקלות (כלומר, לא צריך לפתוח קשר וכדו’)? וגם כאשר אפשר ללבוש את הבגד גם בלי להוציא אותו? 3. מכונית צעצוע שאחד הגלגלים שלה כל הזמן נופל - האם מותר לי להחזיר אותו למקום? תודה!
תשובה
שלום! 1. אכן, "מכה בפטיש" מקביל למונח "מתקן" או "מתקן כלי" או "מתקן מָנָא" (=כלי בארמית). הביטוי "מכה בפטיש" נובע מכך שאחת הפעולות בהשלמת כלי היא הכאה בפטיש על הסדן, ומכאן הוא משמש כדוגמא לכל השלמת כלי. 2. הסרת סמלי מותג - אין בה איסור משום "מכה בפטיש", מפני שהבגד כבר היה מושלם ורק אחר כך הצמידו לו את הסמלים (ואילו היה מדובר על בגד שלא מושלם - אפילו פעולה קלה ופשוטה להשלמתו נחשבת "מכה בפטיש" ואפילו אם ניתן ללבוש את הבגד גם בלעדיה - שולחן ערוך סימן שב סעיף ב ומשנה ברורה ס"ק י). ברם, אם הסמל תפור או מודבק - יש בהסרתו איסור משום "קורע". אם הוא מחובר בחוט פלסטיק דק - מותר לנתק אותו, אבל אין לעשות זאת בנוכחות מישהו שאינו מבין בהלכות שבת ועלול ללמוד מכך שמותר לעשות תיקונים בבגדים (שמירת שבת כהלכתה, מהדו' שנת תשל"ט, פרק טו סעיף סג והערה רי, ושם סעיף עט). 3. החזרת גלגל שנופל כל הזמן למכונית צעצוע - מותרת, כי דבר שהחזרתו היא זמנית וידוע שלא תחזיק מעמד איננו "תיקון כלי". זה כמו הרכבה של לגו (על פי שולחן ערוך סימן שיג סעיף ו ומשנה ברורה ס"ק מב. אמנם שם מדובר לכאורה על כלים שזוהי צורת שימושם על ידי פירוק והרכבה כשהם רופפים, והיה מקום לומר שאם רוצים שהכלי יישאר באותו מצב הדבר אסור למרות שאנו יודעים שהוא ישתחרר שוב ושוב, אך נראה שאין לחלק, ראו שמירת שבת כהלכתה פרק כח הערה נב לגבי דיוק מחוגי השעון, שאינו תיקון כלי מפני שידוע שזהו תיקון עראי שיהיה צורך לחזור עליו). .
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il