- משפחה, ציבור וחברה
- ערלה ונטע רבעי
עלי לואיזה ועלי וורד למנהג השו"ע והבא"ח
שאלה
אבקש לשאול דווקא את הרב דוד חי הכהן לפי מנהגי הבא"ח והספרדים.
1- בסוף הב"י יו"ד ,רצד, מביא בבדק הבית בשם הרשב"א והראב"ד שעלי וורד אסורים בערלה בא"י ומותרים רק בחו"ל. ה"נהר מצרים" (ערלה, טו) כותב שהמנהג שאין ערלה בעלים אלו שמרקחים לסוכר ולדבש.
האם גם באיסור חמור כמו ערלה נפסוק כמו המנהג שמובא בנהר-מצרים או שגם אפשר לצרף שבשו"ע (רצד, ב) כתב בסתמא שתמיד עלים פטורים?
2- מה לגבי מין מיוחד של צבר [זן "נפוליטיס], שהפרי שלו קטן ואינו נאכל ואשר מגדלים אותו לאכילת העלים, מה הדין?
3-כנ"ל, עלי לואיזה שמכינים מזה תה?
אשמח אם הרב יענה על על שאלה לחוד.
תשובה
1. כיון שורד נחשב כעץ שהרי מברכים עליו עצי בשמים הרי יש בו דין ערלה. אלא שהעורלה אוסרת פרי ולא עלים. השאלה כאן האם עלי הורד שריחם טוב נחשבים לפרי בגלל רגילות השימוש בהם על כן בא"י שאיסור עורלה הוא מדאורייתא נהגו להחמיר ובמצרים שהאיסור מדרבנן הקילו- ומן הראוי להחמיר בא"י עפ"י הטעם הנזכר.
2. כאן יהיה תלוי אם צבר זה נחשב לעץ על פי הכללים הידועים יש לאסור את עליו בא"י שזב עיקר הפרי ואם הוא נחשב לאדמה מובן שאפשר להקל.
3. לואיזה נחשבת לירק ולא לפרי ולכן אין לאסור אותה באיסור עורלה.

שאלת המשך לשאלה "נטיעת פרי של ערלה"
מכון התורה והארץ | י"ד אב תשפ"א

נוסח חילול נטע רבעי
מכון התורה והארץ | כ סיון תשע"ג

פסיפלורה וערלה?
הרה"ג יעקב אריאל | י"ד טבת תשס"ו
פסיפלורה - עץ או שיח?
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט ניסן תשס"ג

הרב דוד חי הכהן
ראש מוסדות "אורות התורה" וראש ישיבת "נתיבות ישראל" בבת ים.

שאריות קמח מצה בכלי של פסח
כ"ב מרחשון תשס"ג

מה קורה למי שלא שומר שבת?
י כסלו תשס"ג

להיכנס לחובות כדי לקיים מצווה?
י כסלו תשס"ג

"לפני עיוור" לשאינו שומר תו"מ
כ"ב מרחשון תשס"ג

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח

ברכה על ברקים ורעמים - מתי מברכים שוב?
הרב עזריה אריאל | ג אדר תשע"ה
תפילה נגד רעידות אדמה חס ושלום לא עלינו
הרב אוריאל טויטו | ב טבת תשס"ט
מצבה האומלל של מדינה המברכת את ישראל
הרב משה ליב הכהן הלברשטט | א מרחשון תשע"ט
מיכל בת שאול
הרב חיים שריבר | ט"ו שבט תשפ"ג

יצירת אספרסו ע"י קפה קלוי וטחון
מכון התורה והארץ | ט"ז שבט תשפ"ג
