- משפחה, ציבור וחברה
- שומר ושואל
שואל ששאל ספר קודש
שאלה
הקצות (עב, לד) כותב: שואל ששאל ספר קודש פטור מאונסין. המהרש"ג (ח"ב, עמוד רנא) כותב: שחייב, וכותב שכך המנהג אצל הדיינים.
מה המנהג היום? מה שמעתם מרבותיכם?
תשובה
בקצות רצה לפטור מטעם שמצוות לאו להינות נתנו, הגמ' הסתפקה בדין אדם ששאל פרה להיראות בה- כלומר לא שאל את הפרה על מנת לעשות בה שימוש אלא כדי שיראו שיש לו פרה כדי שיחשבו שהוא עשיר- ונשארה בתיקו, ובשו"ע נפסק שפטור. א"כ מצוות שאין בהם הנאה יהיה פטור אם נאנס הספר. אולם אחרונים רבים חלקו על הקצות הזה, האור שמח כתב ששאלה להיראות מדובר שאין לשואל את השימוש בפרה, אולם כאן יש לשואל את כל שימושי הספר לכן למרות שמצוות לאו להינות ניתנו יש עליו כל דיני שואל שחייב באונסין. וכן עיקר.
בברכה
הרב דניאל לונצר

השכרת דירה שכורה לנופשים
הרב מיכאל יומטוביאן | י"ב סיון תשע"ג

לא ברור אם המשכיר התכוון למחיר כולל או למחיר ללילה
הרב יהודה אודסר | א אייר תשפ"א
המשך
הרב משה מאיר אבינר | י"ד מרחשון תשע"ו

מחויבות שוכר דירה בהשקיית דשא
הרב יהודה אודסר | כ"ד אייר תשס"ט

כולל דיינות פסגות

עדי קידושין בקרבה שלישי בראשון
י"ד סיון תשס"ה

האם אני נחשבת לממזרת ע"פ ההלכה
ט"ו אלול תשס"ה

השגת גבול אצל סוכן ביטוח
כ"ו תמוז תשס"ה

קיבלתי יותר ממה ששילמתי
ט אלול תשס"ה

שיבולת שועל (קוואקר)
הרה"ג יעקב אריאל | י אייר תש"ע
זבד הבת + נתינת השם
הרב יוסף אפריון | י כסלו תשע"א

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח
זמן עשר מכות מצרים
הרב יוסף אפריון | כ"ט אייר תשע"א
