- שבת ומועדים
- חולים, מעוברות ומניקות
346
שאלה
שלום רב
אדם ששהה בחו"ל ביום כיפור, בקרב קהילה אורתודוקסית שאינה מקפידה יותר מדי על ההלכה, ואינה בקיאה לא בהלכה ולא ברפואה, והתעלף ביום כיפור מפאת מחלה קלה שפשתה בעיניו ובגופו, כשאין יודעים את מקורה, והתעורר בבית הכנסת, והבהילו עבורו אמבולנס (להזכירכם, הקהילה לא בקיאה לא בהלכה ולא ברפואה), והוא נסע באמבולנס לבית החולים, ושם הרופא הגוי ערך לו בדיקת ECG
ובדיקת דם וצווה עליו לאכול מעט ולשתות מעט (בשיעורים), ולא היה רופא יהודי בנמצא לא בבית הכנסת ולא בבית החולים, וגם לא היה רב בבית הכנסת שיפסוק הלכה, ואין איש יודע מה לעשות, ואחר כך השיבו אותו באמבולנס לביתו ושם הוא ישן עד צאת הצום ולא התפלל מנחה ונעילה. לאחר צאת הצום התעורר ושב לתפקד באופן תקין כשאין כל סכנה לחייו ושבר את צומו בשנית.
האם האיש פעל נכון?
תשובה
נראה לי שפעל נכון. כיון שאיבד את ההכרה היה נתון בסכנה והיה מוצדק לקחתו באמבולנס ולהאכיל אותו בשיעורים. מה שנוגע לחזרה ברכב אם היה נהג גוי אפשר להקל אבל נהג יהודי אסור.

יום הכיפורים והריון בסיכון
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ז אלול תשפ"ד
מריחת חומר הרגעה בצום יום כיפור
הרבנות הראשית לישראל | י תשרי תשפ"ה

צום מינקת ביום כיפור
הרה"ג יעקב אריאל | י"ז אלול תשס"ה
