שאל את הרב

  • הלכה
  • טבילת כלים
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
חוזר בתשובה שלא תמיד במקומות שנמצא יש לו מחבתות שהוטבלו ורוצה לחמם דברים. האם אפשר להקל בגלל דברי הגר"א,יו"ד,קכ,ס"ק,י, שמביא רשב"א [כנראה כוונתו לתורת הבית,בית רביעי,שער רביעי] שכותב שהכל תלוי אם הכלי בולע. לכאורה ניתן סמוך עליהם שלשים על המחבת נייר כסף [ואז זה לא בולע] וכך לחמם. מה דעת הרב?
תשובה
ב"ה שלו-ם וברכה, לפני שמטגנים במחבת יש לוודא תחילה שהוא כשר וגם שהטבילו אותו. הכשר מחבת שבלע בלי נוזל ויש חשש שבלע איסור או בשר וחלב באותו יום הוא בליבון (יורה דעה קכ"א, ד' ש"ך ח', פתחי תשובה ז'). (יש להוסיף שמחבת מצופה טפלון קשה להכשיר מחשש קלקול הטפלון). הגר"א (שם,ק"כ,י'), מבאר מדוע לא צריך להטביל את החצובות שעליהם מניחים את הסירים כי אין מגע בין האוכל לחצובות. בעלי המחבת כבר התחייבו להטבילו, לכן יש להטבילו לפני השימוש בו. וגם אם נרצה להקל שהמחבת רק מעמיד לנייר כסף והשולחן ערוך פסק (שם, ק"כ ו') שלא צריך להטביל כלי עץ שיש להם מבחוץ חישוקים מברזל - הרי הש"ך (י"ב) מביא שבבית יוסף פסק שצריך להטבילו בלי ברכה. לכן ברור שלכתחילה יש להשתמש בכלים שהטבילו אותם אולם בדיעבד אולי אפשר להקל בתבניות חד פעמיות שאפשר לחמם בהם גם בלי המחבת. בברכה, הרב חגי בר גיורא
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il