- משפחה, ציבור וחברה
- שאלות כלליות
דיני עציץ שאינו נקוב
שאלה
אני מו"צ.
ישנה מחלוקת בין המשנת יעקב [הרב רוזנטל, הלכות זרעים, א, קיא] ובין החזו"א [כלאים, יג, טז]. הראשון סובר, שכל דיני עציץ לא נקוב זה מדין שזה לא יונק מהארץ. ולכן חלה בעציץ לא נקוב פטורה מהתורה. אך דעת החזו"א, שהפטור הוא בגלל שנחשב שגדל בחו"ל. ולכן אם הגלגול היה בארץ חייב דאורייתא.
האם יש הכרעה ומה המנהג לפסוק במחלוקת זאת?
תשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
מכיוון שעל הגדל בעציץ שאינו נקוב מברכים את הברכה הרגילה, כיוון שגדל בעפר (אמנם יש חולקים, אבל כבר כתבתי על כך במקום אחר התורה והארץ ח"ו עמ' 364), על כן ברור שאם הובא לארץ ונתגלגל בה חייב בחלה מדאורייתא. לא ראיתי את הרב רוזנטל זצ"ל.
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

מכירת קרקע למסחר לחברה בע"מ בשליטת נוכרי
הרב אליקים לבנון | ו תשרי תשפ"ג
קיום מצוות דווקא בארץ ישראל
הרב אליעזר מלמד | ו שבט תשס"ח
חזרה לארץ
הרב חיים שריבר | כ אדר ב' תשפ"ב

לחתוך עץ פרי שמפריע
מכון התורה והארץ | י"ז סיון תשע"ב

מכון התורה והארץ

הפרשת תרומות ומעשרות
י"ב תשרי תשס"ג

סלט מירקות עלים - כשר?
כ טבת תשס"ג

הברכה על פופקורן
א כסלו תשס"ג

הפרשת תרומות בספק
כ"ח טבת תשס"ג

ברכה על נטיעת עצי פרי
מכון התורה והארץ | כ"ב אב תשס"ז

ברכה על הקשת
רבנים שונים | ו מרחשון תשס"ט
אבלות על אח
הרב בנימין במברגר | י"ב שבט תשס"ח

שיבולת שועל (קוואקר)
הרה"ג יעקב אריאל | י אייר תש"ע
תפילה לנשים
כולל הלכה בית אל | ט"ו שבט תשפ"ג

שלושת השבועות - לא לעלות החומה
הרה"ג יעקב אריאל | ט"ו שבט תשפ"ג
