ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בקראון פלזה עם הרב שמואל אליהו והרב יוני לביא ושבת שירה עם הרב סבתו
שאל את הרב תורה, מחשבה ומוסר שאלות פרטיות בסוגיות שונות

"וזרוע ד’ על מי נגלתה"

שאלה
להלן שאלתי : הפסוק "וזרוע ד’ על מי נגלתה" (ישעיהו נ"ג) מיוחס ע"י המפרשים למשיח ו\או לעם ישראל, דהיינו שזרוע ד’ מתגלית על עם ישראל או המשיח וגילוי הזרוע מסמן את הופעת המשיח וגאולת עם ישראל. הבנה זו תמוהה מאד כי בכל מקום בו הנביאים מדברים על "זרוע ד" מדובר באופן מובהק וברור על העונש הכבד ש ד’ מעניש את הגויים על כך שהם מציקים ופוגעים בעם ישראל. לכן לא ניתן לפרש דווקא כאן ש" זרוע ד’ " היא "ברכה" לעם ישראל !! השאלה היא לכן , על מי נגלתה זרוע ד’ ומה הקשר לרישא של הפסוק "מי האמין לשמועתנו"? כמו כן , מהי בדיוק "השמועה שלנו"? ניתן להבין מהמילה "שמועתנו" שמדובר בשמועה פרטית! האם אכן מדובר בשמועה פרטית (שלנו)? אם לא מדובר בשמועה פרטית, אז מדוע הנביא ישעיהו מגדיר זאת כך ? בברכה,
תשובה
לשואל שלום, ישעיהו מנבא מה יאמרו הגוים בזמן הגאולה, והרי דבריהם: "מי האמין לשמועתינו" – מי היה מאמין שתהיה כשמועה הזאת ששמענו מפי הנביאים, או מפי אומרים בשמם, לא היינו מאמינים במה שאנו רואים עתה בעינינו. "וזרוע ה' על מי נגלתה" – הגוים מביטים על הצלחת ישראל ומביעים תמיהה: ראו על מי נגלתה זרוע ה' בתשועה וחיזוק ומתן כבוד וגדולה? על שפל ובזוי כישראל. דומה שהביטוי "זרוע ה'" הנאמר בדרך כלל בהקשר של יד ה' התקיפה על הגויים, נאמר כאן לא בכדי, שכן יש בו כדי לבטא את גודל התמיהה של הגוים המכירים היטב את נחת הזרוע האלוקית שפגעה בהם לא פעם. זו ההיכרות של הגוים עם גילוי כבוד ה' ועל כן כשהם מתארים את השגחת ה' המיוחדת על ישראל הם משתמשים בביטויים המוכרים להם... בברכה נאמנה
עוד בנושא שאלות פרטיות בסוגיות שונות
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il