- הלכה
- כלים והכשרתם
בליעה בכלים
שאלה
שלום
ראיתי את התייחסות הרב בעניין המחקר שנערך בבליעה בכלים.
א. באופן פשוט נ"ל שהקביעה צריכה להיות לפי טעימה של אנשים ולא לפי מחקר פיסיקלי. בין אם במחקר פיסיקלי ימצאו חלקיקים ובטעימה לא יורגשו, ובין להפך, עלינו ללכת לפי הטעם.
(והרי יתכן גם שבמחקר תהיה טעות ולא ידעו להתייחס כראוי לכל המרכיבים של הבליעה כגון שיש בליעה בציפוי הכלי והוא לא נבדק, או שיש הבדל בין בליעה במטיל מתכת ובין בליעה בכלי שנועד לבישול)
מדוע אם כן הרב כתב שאפשר להחליט ע"פ המחקרים שנעשו?
ב. לדעת הרשב"א מותר לבטל טעם שבלוע בכלי לכתחילה, אם רגילים להשתמש בכלי בכמות גדולה. רא"ה ואחרים חלקו עליו. האם אפשר לומר שבמקרה שהבליעה שבכלי לא יכולה להיות מורגשת בטעימה בשום אופן, גם אם יבשלו בו כמות קטנה, הרי שלא נחשב שיש שום דבר בכלי וגם הרא"ה יודה (שהרי בלי המחקר המדעי אי אפשר היה לדעת שיש משהו שבלוע בכלי, כי הוא לא מורגש. ובוודאי הרא"ה בזמנו לא יכול היה לדעת על כך).
תשובה
א. הם בדקו שגם אין בזה טעם, אלא שאפילו אין בזה בליעה, ואם אין בליעה זה ברור שאין טעימה,
אם היו מרגישים טעם זה לא היה עוזר שאין בזה בליעה, אלא שהם עשו בדיקה ליתר ביטחון שאין גם בליעה, בנוסף לזה שאין טעם.
ולא מסתבר שהם טעו כי הם עשו בדיקה במעבדה עם מומחים ולא סתם.
ב. הטור חולק על הרשב"א גם כן, גם הטור יודה שכשאין בכלל בליעה, יהיה מותר לכתחילה.

הגעלה
הרה"ג דוב ליאור | ט מרחשון תשע"ג

צריך להגעיל סירים חדשים?
הרב יוסף דהאן | כ תמוז תשס"ג

הכשרת מיקרוגל קילקלה אותו
הרב נועם דביר מייזלס | ב תמוז תשפ"ב

הכשרת כלי פורצלן
הרב שלום אילוז | י"ט סיון תשס"ז

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

’גרטל’ בתפילה
ל שבט תשס"ב

לשמוע מגילה מאיש או מאישה?
ו אדר תשס"ב

כלי זכוכית/פלסטיק לבשר וחלב
ו אדר תשס"ב

שטיפת כלים בשבת
כ"ט שבט תשס"ב

שהחיינו על פירות יבשים
הרה"ג דוב ליאור | ב אדר תשס"ט

ברכה על פרי האננס והבננה
הרב שמואל הולשטיין | ח אייר תשס"ט
ברכה על פירות יבשים
הרב פרופ' נריה גוטל | י"ד שבט תשע"ט

קידוש לט"ו בשבט
הרה"ג דוב ליאור | י"ב שבט תשס"ט

הזכרת האמהות של המלכים
הרב רפאל וסרטיל | ט"ו שבט תשפ"ג
תפילה לנשים
כולל הלכה בית אל | ט"ו שבט תשפ"ג

קריטריונים לברכת שהחיינו על פרי חדש
הרב נועם דביר מייזלס | ט"ו שבט תשפ"ג
