- הלכה
- הנחת התפילין
שאלה
לכבוד הרב שליט"א
למה אנחנו לא מחדשים כיום את מצוות התפילין ברוב היום? אם בגלל יוהרה והרי אם הרבנים יגידו שכל מי שמסוגל לא להסיח דעתו מהתפילין (ולפי רב הראשונים "היסח הדעת" זה למשל שלא יהיה מצב שנכנסים איתם לשירותים בלי לשים לב שאתה עם תפילין- כך שמעתי מרב אחד) אז אנשים שמסוגלים יתחילו לשים ואז לא יווצר בכלל מצב של יוהרה.
ואם בגלל מחשבות לא ראויות הרי הרמב"ם אומר (פ"ד כה) שכל זמן שהתפילין עליו הוא נהיה יותר עניו ואינו נמשך לצחוק ובטלה!ז"א שהתפילין שומרות עליך ממחשבות.
תודה רבה
תשובה
בחורים בישיבות שרצו ללכת עם תפילין כל היום שאלו אותי על זה, והשבתי להם שאם יש לפחות עשרה בחורים שמניחים תפילין זה לא יהיה מיחזי כיוהרה, אך אם הם יחידים ורוב הציבור לא עושה כך יש בזה בעיה, אדם צריך שלא לנהוג במידת חסידות במקום שנראה כאילו רק הוא הצדיק ואחרים לא.
מצד עיקר הדין יש על כך ביאור הלכה נרחב בסימן לח, בעיקרון אם אדם הניח תפילין אפילו דקה אחת הוא יצא ידי חובת המצווה. אם הוא ממשיך להניח יותר הוא ממשיך לקיים את המצווה. יש בזה חסידות והידור, אבל רק במקום שיש הרבה בני תורה שיכולים לשמור על גוף נקי, להקפיד וללכת חצי יום או יום שלם עם תפילין - שיעשו את זה. אך אדם בודד, אם הוא נמצא בבית ואף אחד לא רואה אותו יכול להניח תפילין, אבל במקומות אחרים שזה נראה כיוהרה, שלא יניח.
המחבר עצמו מזכיר שלא כל אחד יניח תפילין של רבנו תם, אלא רק מי שמוחזק בחסידות גם בדברים אחרים. מידת חסידות צריכה להיות במקום של חסידות אמיתית, והמסילת ישרים בפרק יט מזכיר שחסיד הוא זה שמקפיד לצאת ידי חובת כל השיטות, ולא אחד שמוצא לעצמו שיטה אחת שהוא יכול לסמוך עליה. קריאת שמע אחרי זמנה, מנחה אחרי שקיעה, אולי אפשר לסמוך על שיטה מסויימת אבל כך לא יוצאים ידי חובת כל השיטות.
מכיוון שהדורות שלנו הם לא ברמה כזאת שיכולים להתרכז ולחשוב על קדושת התפילין כל הזמן, לכן נהגו שלא להניח כל היום. אם לפני מאה שנה לא נהגו להניח, היום אנחנו יותר טובים? גם לפני מאה שנה היה כמו היום. לכן, אם יש בני תורה שרוצים להקפיד על זה ויש לפחות עשרה בבית המדרש, שיעשו את זה.