- משפחה, ציבור וחברה
- ערלה ונטע רבעי
ערלה בעצי נוי
שאלה
רוצים לטעת עצי פרי לנוי ,מה לגבי ערלה?
הירושלמי בערלה אומר "ברם הכא בעץ לאתרוגים רוצה הוא בפריו" ,כלומר לא צריך שיאכלו את הפרי אלא צריך שרוצים את הפרי,
רוצים את התולדה מן העץ, אך בסייג לא רוצים שום תולדות רוצים רק עץ, ולכן הנוטע אילן למאכל לא לפירותיו- פטור [ר"מ,מע"ש,י]
אך זית למנורה חייב.
וכאן שרוצים את הפרי לנוי, רוצים את התולדה,ו לכן מובן המשיב דבר,ב,פד, הנוטע לריח חייב.
ולכן נראה לי לחייב, אך רציתי לדעת את דעת הרב
תשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
עיין נטע הלולים, זרע גד סוף אות א' שדן והביא את כל דעות האחרונים בנוטע עץ פרי לנוי.
אבל, הראיה מהירושלמי איננה ראיה, ועיין ברש"ס שהביא שני הסברים בירושלמי מה בין עץ לקורות לדין האתרוג למצוה, לפי ההסבר הראשון מכיוון שרוצה את האתרוג למצווה הוא מוגדר פרי, ואילו לפי ההסבר השני הוא רוצה אותו לאכילה אבל כיוון שהתורה אמרה "עץ פרי" ולכן הוא רוצה את הפרי כמאכל. (עיי"ש), על כן אין ראיה מוכחת. כמו כן עיין בדרישה רצז לעניין הלולב במחלוקת רמב"ם ורא"ש.
אולם מכיוון שאנו נוקטים שערלה בזה"ז דאורייתא יש להחמיר ולחייב גם עץ מאכל שנטע לנוי.
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

גיל העץ ופירות ערלה
מכון התורה והארץ | ט"ו תמוז תשע"ז

דין תאנה ננסית
מכון התורה והארץ | ט"ו אב תשס"ז

רשימת פירות ערלה?
מכון התורה והארץ | י"ז שבט תשס"ז

טעימת ערלה לאגרונום
מכון התורה והארץ | י"ז ניסן תשע"א

מכון התורה והארץ

תירס קלחים
ג טבת תשס"ג

ניפוי קמח מלא
א אדר ב' תשס"ג

חרקים בלוף
כ"ח אלול תשס"ב

חילול מעשר שני
כ"ט כסלו תשס"ג

לטלפן לקרובים בעקבות פיגוע
הרה"ג דוב ליאור | כ"א תמוז תשס"ב

שיבולת שועל (קוואקר)
הרה"ג יעקב אריאל | י אייר תש"ע

לטלפן לקרובים בעקבות פיגוע
הרה"ג דוב ליאור | כ"א תמוז תשס"ב

לטלפן לקרובים בעקבות פיגוע
הרה"ג דוב ליאור | כ"א תמוז תשס"ב
מאין הגיעו הגויים
הרב פרופ' נריה גוטל | ה שבט תשפ"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ד שבט תשפ"ג
