- הלכה
- מגע ותערובת בין בשרי לחלבי
307
שאלה
האם לא ניתן להקל מכיוון שעובי הסכין הוא קטן וכיוון שהטעם הוא היתר בשום אינו נעשה נבלה והסכין אינו יכול לתת טעם יותר מגודלו (שאמנם לדעת רש"ל צריך להחמיר על כל אורך הסכין ) וסביר להניח שיש שישים כנגד הסכין (לפחות בסכין דקה)?
תשובה
שלום
ניתן להקל במקרה המדובר:
א. לדעת הילקוט יוסף כאשר הסכין אינה בת יומא.
ב. אם אכן מדובר בהפסד מרובה
הרחבה
מהו שיעור הבליעה של הדבר החריף:
השו"ע כתב שהדבר החריף נאסר רק בכדי נטילה. (2 ס"מ).
הרמ"א כתב שלכתחילה נוהגין לאסור את כל הדבר החריף, ובדיעבד נאסר בכדי נטילה בלבד.
ש"ך – דיעבד = שכבר נתבשל. (רע"א מחמיר בזה)
חתך דבר חריף בסכין שאינה בת יומא (נקיה) האם ניתן לאכול עם הסוג השני:
בדעת השו"ע: ילקוט יוסף –מותר לכתחילה. כף החיים – מותר רק בהפסד מרובה.
רמ"א: אסור לאכול או לבשל עם המין השני.
עבר ובישל:
השו"ע כתב אם שגג וחתך צנון בסכין בשרי, ובשלו בקדירה חלבית - צריך ששים כנגד מה שנגע מהסכין בהם.
אם חתך את הבצלים דק דק:
השו"ע לא חילק בין חתך דק דק לחתך במקום אחד.
הרמ"א כתב "ואם חתכן דק דק צריך לשער ששים נגד כל הצנון".
ש"ך - דברי הרמ"א הם דוקא כשהצנון קטן מהסכין, או שהסכין לא לפנינו, אך כשהסכין קטן מהצנון והוא לפנינו, פשוט שצריך ששים רק כנגד הסכין ולא יותר.
בברכה

הכשרת תבניות תנור
הרב שלום אילוז | ט"ז תמוז תשס"ט

חימום במיקרוגל בטעות עם מכסה הפוך
הרב יצחק בן יוסף | ט"ו סיון תשע"ב
שוקו שהשפריץ לתוך תבשיל בשרי
הרב אביעד תפוחי | ג אדר א' תשפ"ב

סלט, מלח ולחם שאכלו עם בשר
הרה"ג דוב ליאור | י"ב שבט תשס"ה
ברכה על פריכית אורז?
הרב רואי מרגלית | ט"ז אייר תשס"ה
כניסה לים או לבריכה בספירת העומר
הרב בנימין במברגר | ט"ז ניסן תשע"ב
מאיזה שעה ועד מתי אפשר לברך ספירת העומר?
הרב נועם דביר מייזלס | י"ב אייר תש"פ
שילוח הקן בקן על אדן החלון
הרב דניאל קירש | כ"ח אב תשפ"ג
