- הלכה
- שאלות כלליות
שאלה
1. הפילוסופים מאמינים שהם הכי עליונים ושאר העם נמוכים,
2. ואם התשובה היא שזה לא נכון אז למה היהדות קוראת לרבנים מסוימים פילוסופים יהודים [הרמב"ם, שלמה המלך, רבנים בתקופת הזהב בספרד הכוזרי ]
3. למה לומדים כוזרי אם הגמרא בחגיגה אומרת במופלא מימך אל תדרוש ואסור לשאול מה למעלה ומה למטה?
4. האם רב לפני 450 שנה ניקרא אחרון?
תשובה
בס"ד
שלום וברכה.
שמחתי מאוד לקבל את שאלותיך היפות, שאלות המראות על חשיבה ועל רצינות, ואשתדל לענות עליהן אחת לאחת בעזרת ה'.
1. אכן אתה צודק שהפילוסופים מאמינים שהם הכי עליונים. הפילוסופים מעריצים את כח השכל, הם חושבים שהשכל הוא הכח העליון ביותר שיש באדם, ולכן האדם השלם בשכל הוא האדם השלם ביותר. אכן אין ספק שהשכל הוא כלי מאוד חשוב שה' נתן בנו, וחשוב מאוד שאנו נשתמש בו נכון, וכך נוכל לנצל עד הסוף את המתנה הגדולה הזו. כל לימוד התורה שלנו הוא על ידי השכל, אך יחד עם זאת, עם הבנה בחשיבות השכל, אנו מבינים שעדיין הוא כלי בלבד.
2. היהדות קוראת לרבנים מסוימים פילוסופים בשל היותם מגדירים את יסודות האמונה בהגדרות שכליות. אך לא היו הם פילוסופיים אלא אנשים גדולי האמונה בה', וצדיקים גדולים. חשוב מאוד שלא להחליף ביניהם לבין פילוסופים גויים, שאצלם יש רק שכל ואין מעבר לשכל.
חשוב לדייק, שבניגוד לרמב"ם ועוד כמה רבנים מרבני ספרד שיותר מוגדרים כפילוסופים יהודים, אך רבי יהודה הלוי בספרו הכוזרי בעל גישה שונה, הוא לא מעלה על נס את כוחו של השכל, אלא את כוחה של האמונה ואת בסיסה שהוא הנבואה שהיא מעבר לשכל, אלא היא אלוקית.
3. הגמרא במסכת חגיגה דיברה על מה שהוא למעלה ולמטה, ואילו בספר הכוזרי עוסקים בעולם שלנו ולא למעלה ולמטה. אמנם בעולם שלנו יש כאלו המתייחסים רק לרובד החיצוני של העולם, רק למה שנראה בעין המוחשית, ואילו באמונה בעולם, ובכל העיסוק באמונה אנו עוסקים בפנימיות של העולם, ביעד של העולם, וכאן אין מה למעלה ומה למטה אלא בירור התפקיד שלנו בעולם, ובמשמעות החיים שלנו.
4. רב לפני 450 שנה עדיין מוגדר אחרון.
ידידי, קיצרתי על מנת שהדברים יהיו ברורים, אך חשוב מאוד לדעת שאנו נוגעים בנקודות קצרות מתוך נושאים שלמים הדורשים לימוד מסודר ועקבי, אם תרצה אשמח לעזור לך ללמוד את הדברים לעומקם, ואעזור לך להתקדם הלאה בעצה והכוונה.
בברכת הצלחה רבה
הרב יצחק גרינבלט.