- הלכה
- טבילת כלים
טבילת כלים
שאלה
שלום ותודה.
א. נכון הדבר שחציצה בבית הסתרים בכלים לא מעכב (למקצת פוסקים),
אבל עליו להיות בתוך המים.כמו שמיעוט שאינו מקפיד אינו חציצה אבל אם נשארה אפילו שערה אחת מחוץ למים לא עלתה טבילה. האם זה נכון?
ב. כמבואר בשו"ע ושאר פוסקים, דינו של הכלי נקבע ע"פ עיקרו. לכאורה, כאשר עיקרו של הכלי עשוי מחומר הטעון טבילה- הכלי כולו מחוייב. בדיוק כמו שידות הכלים (שאינן עומדות להקצץ) טעונות טבילה למרות שהן בפני עצמן ודאי אינן כלי סעודה.
האם לפי זה גם כלים שמורכבים מפלסטיק ומתכת ביחד צריך להטביל בצורה מלאה?
תשובה
שאלת כיצד יש להטביל כלים בעלי ידיות העשויות מחומר שאינו טעון טבילה, כגון פלסטיק.
בתשובתי הקודמת לא ביארתי די.
המשנה (מקוואות פ"י מ"ה) אומרת: "כל ידות הכלים שהם ארוכין ועתיד לקצוץ מטבילין עד מקום המדה", ומפרשים הר"ש והת"י שבית הסתרים בכלים אינו טעון ביאת מים כאשר עתיד לקצוץ את הידית, אולם אם אינו עתיד לקצוץ והידית אמורה להישאר בכלי, אפילו אם היא עשויה מחומר שאינו טעון טבילה מצד עצמו, כיוון שהיא מחוברת לכלי מתכת - הכלי כולו חייב בטבילה כולל החלק שאינו מקבל טומאה.
האחרונים משווים דיני חציצה של כלי סעודה לדין כלים הטעונים טבילה מצד שקבלו טומאה, ראה דעת תורה (יו"ד סימן קב ס"ק צו, צז).
לכן למעשה, כלי עם ידית שעתידה להישאר עליו - יש להטביל את כולו כי היא חלק מעיקר הכלי, ואם עתידים להורידה - יש להטביל עד מקום ההורדה, ואין בית הסתרים מעכב בו.

חברה בע"מ וטבילת כלים
הרב יצחק בן יוסף | כ"א אב תשפ"ב
טבילת טוסטר אובן
הרבנות הראשית לישראל | ט"ו מרחשון תשפ"ב

להטביל ספל שהודפסה עליו תמונה
מכון התורה והארץ | כ"ז טבת תשע"ג
האם תרמוס טעון טבילה?
הרב בנימין במברגר | ד ניסן תשפ"א

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

חיוב מגילה לנשים בפורים
ו אדר תשס"ב

נקמה בגויים
ו אדר תשס"ב

שרוולים לילדות
כ"ט שבט תשס"ב

הכשרת כָבֵד
כ"ט שבט תשס"ב

שובבי"ם - לצום בט"ו בשבט?
הרב יצחק בן יוסף | י"ג טבת תשע"ח
כמה הן שנות דור?
הרב רואי מרגלית | ו אדר ב' תשס"ה
לך בשלום או לך לשלום
הרב אוריאל טויטו | י"ח כסלו תשס"ט

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח

עד בחתונה - על מה חתמתי
הרב יצחק בן יוסף | י"ד שבט תשפ"ג
