- הלכה
- תפילות והוספות מיוחדות
שאלות בנושא ההלל
שאלה
בס"ד
לכת"ר שליט"א
א. אני מאריך בתפילה ולפעמים מאחר את תחילת ההלל -
האם עליי לדלג ולהשתתף בחלקים הציבוריים ואז להשלים את מה שלא הספקתי, או שעליי לקרוא כסדרו?
אם צריך להשתתף בחלקים הציבוריים - מה נחשב כחלק ציבורי?
האם רק "הודו לה’ כי טוב" או גם למשל "אנא ה’ הושיעה נא"
ב. האם דינו של ההלל כפסוקי דזמרה לעניין להפסיק באמצעו?
ג. האם בברכה הראשונה צריך להגיד ברוך הוא וברוך שמו לברכתו של הש"ץ? שהרי גם הציבור מברכים בפני עצמם.
ד. האם ש"ץ ספרדי בבית כנסת אשכנזי רשאי לברך את הברכות (לפני,אחרי)?
בברכה,
תשובה
א. הלל צריך לקרוא לפי הסדר, זה כמו מגילה שאם אדם השמיט כמה פסוקים הוא לא יכול להשלים אחר, גם הלל זה ככה, צריך להיות "ממזרח שמש עד מבואו" ולא לקרוא למפרע.
ב. ההלל הוא חמור יותר לעניין הפסקה מפסוקי דזמרה, כי מברכים בהתחלה ובסוף, אבל לענות אמן או קדושה בין הפרקים מותר.
ג. לא צריך לענות ברוך הוא וברוך שמו, דומני שאצל התימנים השליח ציבור מברך וכולם עונים אמן, מצד עיקר הדין היה צריך להיות שהשליח ציבור מוציא את כולם.
ד. אם הש"ץ ספרדי שלא יברך, שמישהו אחר יגש ויגיד את ההלל ואחר כך הוא יחזור, אם הוא רוצה להיות החזן גם בהלל הוא יכול אבל שאת הברכות אשכנזי יברך בהתחלה ובסוף.

ברכת הלבנה ביחיד ומתוך בית
הרב יצחק בן יוסף | ז אדר תשע"ג
מעשה מרים הנביאה
הרב בנימין במברגר | כ"ד כסלו תש"ע
כפילות הפסוקים ב-הלל
הרב חיים שרייבר | כ"א תמוז תשפ"ג

קריאת פטום הקטורת
הרב דוד חי הכהן | ט כסלו תשס"ח

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

מסורתי שמוציא אחרים
ל שבט תשס"ב

הכשרת כָבֵד
כ"ט שבט תשס"ב

ברכות השחר לפני עלות השחר
ל שבט תשס"ב

שמיעת מוזיקה אחר החורבן
ו אדר תשס"ב
עליה לקבר בעשרת ימי תשובה
הרב בנימין במברגר | ד תשרי תשס"ט

כפרות לאשה בהריון
הרב יאיר וסרטיל | ז תשרי תשע"ה
למה צמים ביום כיפור?
הרב חגי לרר | כ"ט תשרי תשפ"א
למה צמים ביום כיפור?
הרב חגי לרר | כ"ט תשרי תשפ"א

הסרת מזוזה כדי שלא תתבזה
הרב אליקים לבנון | ו תשרי תשפ"ד

האם מי שאינו נמשך לנשים נחשב לאנוס ולסריס?
הרב אליקים לבנון | ו תשרי תשפ"ד

קידושין בימינו על ידי שליח
הרב עזריה אריאל | ו תשרי תשפ"ד
