- שבת ומועדים
- יו"ט שני של גלויות
שאלה
מתי בדיוק נחשב היישוב כיישוב של ישראל/יהודים ואסור בן א"י (שחוזר) במלאכה ביום טוב שני אף בצנעה לדעת המחמירים? ומתי נחשב היישוב כמדבר שמותר אף לדעת המחמירים?
ראיתי את תשובת הרב אריאל באתר שכאשר יש קהילה כגון בית כנסת אז נחשב כמקום יישוב ישראל/יהודים. כמו כן ראיתי פסיקה ששדה תעופה אף שיש בו יהודים ואף שיש יישוב יהודי סמוך עדיין יכול להחשב כמדבר. אולם תשובות אלו לא מספקות ולא נותנות הגדרה רחבה ומדוייקת?
למשל מה קורה במקום יישוב שגרה בו רק משפחה אחת קבועה (כגון שליח חב"ד) ויש בו הרבה רווקים בני חו"ל שגרים באופן זמני האם נחשבים כקהילה, האם יש צורך במבנה בית כנסת וכדומה?
מה קורה למשל במקום שהוא קמפוס של אוניברסיטה (ואין קהילה יהודית בעיירה הסמוכה לו) שגרים בו יהודים רווקים במעונות ויש מבנה יהודי בקמפוס שעורך אירועים יהודים (קרוי "בית הלל") אבל אינו בית כנסת (מתקיימות בו רק תפילות רפורמיות)? וכן כיוצא בזה.
אם תוכל בבקשה לתת הגדרה ברורה ורחבה לנושא (אשמח גם אם תוכל להוסיף הפניות למקורות לתשובתך שאוכל לעיין בהם)
תודה
תשובה
קהילה נקבעת עפ"י מקום וזמן קבוע בו מתכנסת הקהילה לתפילה,ללימוד וכדו'
קהילה בנויה על אנשים הגרים קבוע במקום. אורחים מזדמנים אינם קהילה