- הלכה
- שינוי מקום, הפסק וטעות
שאלה
שאלה שעולה אצלי ומאד מטרידה אותי בכל יום. לא מצאתי תשובה מסודרת בפוסקים.
ידוע שאחרי אמירת שם שמיים לבטלה חלילה, או אמירת ברכה לבטלה יש לתקן העבירה על ידי השלמה לפסוק מלא ובכל מקרה על ידי אמירת "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד".
השאלה:
מה הדין לאחר שעבר זמן של תוך כדי דיבור אבל לא היתה הסחת הדעת מהעניין: האם ישנו חיוב לתקן העבירה הן על ידי השלמה לפסוק והן ביחס לתוספת אמירת "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד",או ש"עבר זמנו בטל קורבנו" ואין כלל אפשרות כזו?
האם יש הבדל בין תוך כדי דיבור והסיח דעתו לבין תוך כדי דיבור כשלא הסיח דעתו?
האם יש הבדל בנושא הין ספרדים לאשכנזים?
אשמח לקבל את המקורות לתשובה בנושא.
תשובה
תיקון כמו קרבן על חטא אפשר להביא גם אחרי זמן רב ומובן שעדיף להזדרז. מצאנו בגמ' שתיקן רשב"ג שאישה יכולה להביא קרבן על כמה הפלות שהיו לה ולא הביאה בזמן (בבא בתרא קסו.).
לא נראה לי לחלק בין אשכנזים לספרדים.