- הלכה
- שינוי מקום, הפסק וטעות
חיוב תיקון באמירת שם שמיים לבטלה או ברכה לבטלה
שאלה
שאלה שעולה אצלי ומאד מטרידה אותי בכל יום. לא מצאתי תשובה מסודרת בפוסקים.
ידוע שאחרי אמירת שם שמיים לבטלה חלילה, או אמירת ברכה לבטלה יש לתקן העבירה על ידי השלמה לפסוק מלא ובכל מקרה על ידי אמירת "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד".
השאלה:
מה הדין לאחר שעבר זמן של תוך כדי דיבור אבל לא היתה הסחת הדעת מהעניין: האם ישנו חיוב לתקן העבירה הן על ידי השלמה לפסוק והן ביחס לתוספת אמירת "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד",או ש"עבר זמנו בטל קורבנו" ואין כלל אפשרות כזו?
האם יש הבדל בין תוך כדי דיבור והסיח דעתו לבין תוך כדי דיבור כשלא הסיח דעתו?
האם יש הבדל בנושא הין ספרדים לאשכנזים?
אשמח לקבל את המקורות לתשובה בנושא.
תשובה
תיקון כמו קרבן על חטא אפשר להביא גם אחרי זמן רב ומובן שעדיף להזדרז. מצאנו בגמ' שתיקן רשב"ג שאישה יכולה להביא קרבן על כמה הפלות שהיו לה ולא הביאה בזמן (בבא בתרא קסו.).
לא נראה לי לחלק בין אשכנזים לספרדים.
דין נמלך בברכות
הרב משה מאיר אבינר | ג אדר תשפ"א
דין ברכות כשיוצאים מהמקום וחוזרים הרבה פעמים
הרב דניאל קירש | ו אלול תשפ"ג

שינוי מקום סעודה
הרב יצחק בן יוסף | א אב תשע"ג

ברכות למי שאוכל תוך כדי נסיעה
הרב שמואל אריאל | י"א אדר תשע"ז

הרב דוד חי הכהן
ראש מוסדות "אורות התורה" וראש ישיבת "נתיבות ישראל" בבת ים.

לדרוש מזוזה במקום העבודה?
כ"ב מרחשון תשס"ג

הכנסת עיתונים הביתה
ט כסלו תשס"ג

תשובה למי שלא הניח יום אחד תפילין
כ"ח מרחשון תשס"ג

קילוף בוטנים מהתרמיל בשבת
ה כסלו תשס"ג

כפרות לאשה בהריון
הרב יאיר וסרטיל | ז תשרי תשע"ה
עליה לקבר בעשרת ימי תשובה
הרב בנימין במברגר | ד תשרי תשס"ט

כפרות לאשה בהריון
הרב יאיר וסרטיל | ז תשרי תשע"ה

מניקה ביום כיפור - יכולה לשתות לשיעורים?
רבנים שונים | ה תשרי תשע"ט
בקשות אישיות בראש השנה שחל בשבת
הרב דניאל קירש | ז תשרי תשפ"ד

איך מונים לעץ את שנות הערלה?
מכון התורה והארץ | ו תשרי תשפ"ד
