שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • משיח
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום רב, השאלה שלי היא: אם שמו של המשיח הוא -יובל? צריך לבדוק בתנ״ך אפה יש רמזים לכך! במיוחד בספר ישעיהו פרק נג׳ פסוק ז׳- ״ ניגש והוא נענה, ולא יפתח-פיו, כשה לטבח י-ו-ב-ל!!!, וכרחל לפני גוזזיה נאלמה; ולא יפתח, פיו.״ חז״ל אמרו על פסוק זה מרמז על שמו של המשיח בלבד! וגם באיזה הקשר מופיעות אותיות י,ו,ב,ל בתנ״ך!!! שהרי המשפט בספר ישעיהו בעומק הדברים מדבר על יצחק אבינו שנשא את עוונות של בני האדם בעבודה זרה!!! ומי שיזכה להיות המשיח משורש נשמתו של יצחק אבינו יקרא -יובל!!! האם זה נכון? המקור היחידי שניתן להסתמך עליו זה רק התנ"ך! שהרי חז״ל מסתמכים על הכתוב בתנ״ך!!! ובתנ״ך בספר ישעיהו פרק נ"ג פסוק ז’ כתוב:״ ניגש והוא נענה, ולא יפתח-פיו, כשה לטבח י-ו-ב-ל!!!, וכרחל לפני גוזזיה נאלמה; ולא יפתח, פיו.״ שהרי חז"ל הסתמכו על המשפט הזה ואמרו שזה בא לרמוז על שמו של המשיח בלבד! ולא אמרו שם מתוך הפסוק הזה! וגם לא מהפסוקים לפני ומהפסוקים אחרי!!! לא גילו שם מהפסוקים שלהלן- א’ עד יב’ בפרק נג׳ (אני גם סבור שחז״ל לא רצו לגלות את השם שמה אנשים יתחילו לקרוא לעצמם בשם הספציפי ולהטעות את הבריות). אלא אמרו חז״ל מרמז לשמו של המשיח בלבד. ברור שאין כאן מקום למשיח השקר ימח שמו וזיכרו! אלא רמז על אדם שבימינו יקרא שמו בישראל- יובל! והוא יזכה להיות המשיח. בדיברי חז״ל מוזכרים השמות הבאים כשמו של המשיח-שילה, ינון, חנינה, מנחם בן חזקיה. ינון מוזכר בספר תהילים (יתכן שזהו ראשי תיבות לשם/שמות המשיח). כל שאר השמות הם שמות של רבנים שתלמידיהם ראו בהם כמשיח! צריך לבדוק זאת לעומק. השם ינון מוזכר בספר תהילים פרק עב׳ פסוק יז׳:יְהִי שְׁמוֹ לְעוֹלָם לִפְנֵי שֶׁמֶשׁ ינין [יִנּוֹן] שְׁמוֹ וְיִתְבָּרְכוּ בוֹ כָּל גּוֹיִם יְאַשְּׁרוּהוּ. ובכן אני סבור שהאותיות -י,נ,ו,ן,- הן ראשי תיבות לשמות של המשיח וביחד הן יוצרות את השם - ינון. שם אחד מתוכן יהיה שמו של המשיח. השמות המסתתרות באותיות -י,,נ,ו,ן,: י-יובל- שנאמר: כצאן לטבח יובל! (אולי גם זה נכון -אנחנו העדה האתיופית במבצע שלמה ב-1991 הובלנו למטוס עם מספרים על המצח כמו הכבשים והעזים ואפילו כמו הפרות והשוורים! בהגיענו לשדה התעופה התפזרנו למרכזי הקליטה ואחד מהם היה באיזור הגליל. באותה שנה ירד גשם ושלג בגליל כמו בשנה האחרונה בירושלים.) נ- ניר-שנאמר:״ וְלִבְנוֹ אֶתֵּן שֵׁבֶט אֶחָד לְמַעַן הֱיוֹת נִיר לְדָוִיד עַבְדִּי כָּל הַיָּמִים לְפָנַי בִּירוּשָׁלַים הָעִיר אֲשֶׁר בָּחַרְתִּי לִי לָשׂוּם שְׁמִי שָׁם.״ ו- ורד-שם של צמח, שנאמר:״ וְאָמַרְתָּ אֵלָיו לֵאמֹר כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת לֵאמֹר הִנֵּה אִישׁ צֶמַח שְׁמוֹ וּמִתַּחְתָּיו יִצְמָח וּבָנָה אֶת הֵיכַל ה'״. וכאן נשאלת השאלה לאן נעלם זרובבל בן שאלתיאל עם סיום בית המקדש השני! האם הוא ירד עם משפחתו למצרים וחבר ליהודים שירדו למצרים לאחר רצח גדליה! נ- נאור-. שהמשיח מביא לידי כך שהעולם נהיה נאור יותר. האם יתכן הדבר? תודה מראש,
תשובה
לשואל שלום, הרשה לי לפתוח בנימה אישית מלאת התרגשות. כשראיתי את השורות בהן ציינת שהנך מהעולים במבצע שלמה התרגשתי התרגשות רבה. התמונות היפיפיות של עולי אתיופיה מימי מבצע שלמה צרובות בזכרוני היטב ובכל פעם מחדש ממלאות אותי בהתרגשות רבה על הזכות שנפלה בחלקנו לראות בהמשך התגשמות דברי הנביאים על קיבוץ גלויותינו מארבע כנפות הארץ. וכעת לשאלתך החשובה: במסכת סנהדרין (צח ע"ב) מבררת הגמרא מהו שמו של המשיח: בני בית מדרשו של רבי שילא סברו ש'שילה' שמו, כעין שמו של רבם, שנאמר: 'עד כי יבא שילה' (בראשית מט, י). בני בית מדרשו של רבי ינאי סברו ש'ינון' שמו, כעין שמו של רבם, שנאמר: 'יהי שמו לעולם לפני שמש ינון שמו' (תהלים עב, יז). בני בית מדרשו של רבי חנינה סברו ש'חנינה' שמו, שנאמר: 'אשר לא אתן לכם חנינה' (ירמיה טז, יג). ויש אומרים: 'מנחם בן חזקיה' שמו, שנאמר: 'כי רחק ממני מנחם משיב נפשי' (איכה א, טז). וחכמים סוברים ש'חיוורא דבי רבי' (מצורע של בית רבי) שמו, שנאמר: 'אכן חליינו הוא נשא ומכאבינו סבלם ואנחנו חשבנהו נגוע מכה אלקים ומענה', כלומר המשיח סובל את המחלות והמכאובים שראויים לבוא עלינו מחמת עוונותינו, ואנחנו חשבנו שהוא שנאוי לפני ה' ולכן הוא סובל. הגאון מוילנה (קול אליהו ד"ה מה) מבאר, בדומה למה שציינת, שראשי התיבות של ארבע השמות הראשונים המנויים הוא "משיח" (מ'נחם, ש'ילה, י'נון, ח'נינה). בחז"ל ניתן למצוא רשימות נוספות של שמותיו של משיח (ראה איכה רבה א, נא וכל בו סימן קיח): ה', צמח, נהירא, פלא יועץ, משיח, אל, גיבור, אביעד ושלום. לא ידוע לי על מקור בדברי חז"ל המזכיר את השמות הנוספים שהוספת, וכיון שאין לרעיונות אלו מקור, איננו רשאים להוסיף מעצמנו. חכמת דרשת הפסוקים שמורה לחכמי התלמוד שהיו בקיאים בכללי הדרשה. ולבסוף, הלומד גמרא זו מתפלא כיצד ידעו בני בתי המדרשות השונים מהו שמו של המשיח ומדוע החליטו ששמו של המשיח יהיה דומה לשמו של רבם. המהר"ל (נצח ישראל פרק מא) מלמדנו מהו העומק הטמון בדברי חז"ל הללו ומבאר שהמשיח כולל בתוכו את כל המעלות ולכן כל צדיק קורא לו שם לפי המעלה שהוא מבחין בה לפי דרגתו. בני בתי המדרשות שראו ברבותיהם שלמות גדולה, השיגו במחשבתם בחינה זו שקיימת במשיח. למעשה, במקום להעלות השערות באשר לשמותיו של משיח צדקנו, עלינו להתרכז בעמל תורה ודבקות בתלמידי חכמים, וככל שמדרגתנו תהיה כוללת יותר, כך נוכל להתקרב יותר ויותר לשמו של משיח. בברכה נאמנה
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il