- הלכה
- קדיש
שאלת המשך על מקור הקדיש
שאלה
תודה רבה מאוד לרב על התשובה המפורטת, אכן התברר לי כל הנושא. אך עדיין ברצוני לשאול האם בראשית התקנה שתיקנו לומר קדיש לאחר התפילה ולאחר לימוד תורה, כבר היה ה"חצי קדיש" או שאמרו רק "אמן, יהא שמיה רבא מברך לעלם ולעלמי עלמיא" ורק לאחר מכן נוסף שאר נוסח החצי קדיש?
תשובה
כאמור, במקורות חז"ל לא מופיע נוסח הקדיש, אבל ברור שהמילה "אמן" מצביעה על נוסח כלשהו שקדם לה. אמנם בגמרא בסוטה מט ע"א בנוסח שלפנינו נאמר רק "יהא שמיה רבא" בלי "אמן" לפניו, אבל בכמה גאונים וראשונים מצוטטת הגמרא בסוטה בתוספת "אמן יהא שמיה רבא", וכך גם בשבת קיט ע"ב: "אמר רבי יהושע בן לוי: כל העונה אמן יהא שמיה רבא מברך בכל כחו...", וגם במדרש קהלת רבה פרשה ט, ז: "בשעה שהזקן יושב ודורש ועונין אחריו אמן יהי שמו הגדול מבורך". גם הלשון "עונה" או "עונין" מלמדת שזוהי תגובה למשהו שנאמר לפני כן (וקשה לומר שזהו מענה רק לדרשה עצמה).

קדיש דרבנן לאחר הלכה יומית
הרב עזריה אריאל | א אלול תשע"ה
קדיש לפני ברוך שאמר ואחרי דברי תורה
הרב דניאל קירש | י"ד אדר תשפ"ג

מתי בדיוק לענות אמן בסיום ברכה או קדיש?
הרב נועם דביר מייזלס | ה תשרי תשפ"ב

הפיסוק הנכון בקדיש
הרב יצחק בן יוסף | ל סיון תשע"ב

הרב עזריה אריאל
ראש כולל מכון המקדש.

דיני טלית ותפילין של הנפטר
כ שבט תשע"ג

איפור מוזיקה והשתתפות באירועים בשנת אבל
ג שבט תשע"ג

אשה בכתיבת סת’’ם ומגילת אסתר
י"ג שבט תשע"ג

ברכת "שלא עשני אישה"
ל שבט תשע"ג
למה לא נוטלים לולב בשבת?
הרב רואי מרגלית | כ"א אדר ב' תשס"ג
עליה לקבר בחול המועד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ז אב תשס"ב

האם בימינו יש ליטול לולב ביום טוב שחל בשבת?
הרב שמואל אריאל | כ"ג תשרי תשפ"א

האם בימינו יש ליטול לולב ביום טוב שחל בשבת?
הרב שמואל אריאל | כ"ג תשרי תשפ"א
אבקה לבנה בין עלי הלולב ועל הלולב
הרב יואב חנניה אוקנין | י"ג תשרי תשפ"ד

שימוש בבינה מלאכותית יוצרת לפסיקה
הרה"ג יעקב אריאל | י"ג תשרי תשפ"ד
שימוש ברמקול מכני בשבת
הרב דניאל קירש | י"ד תשרי תשפ"ד
