שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • גזל ונזיקין
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום וברכה, יש לצין בראש ובראשונה שכבר שאלתי רבנים על אותו עניין ולא קיבלתי מענה על הכל . אלא על חלק. אני עובדת אצל בנאדם [משווק מורשה של חברה סלולארית] במוקד במרכז הארץ. אני מוציאה שיחות לאנשים ומציעה להם להצטרף. כבר חצי שנה שאני עובדת במקום. בכדי להצטרף לחברה סלולארית צריך סים [כרטיס שנמצא במכשיר הסלולאר] שעולה 50 שקלים. המנהל שלי אמר לי לומר שבחודש הראשון יראה הלקוח חיוב של 50 שקלים ולאחר 3 חודשים יראה זיכוי ישירות לחשבון. בהתחלה ’זרמתי עם זה’ עם קצת חשש שאולי זה לא נכון. אבל הכי טוב מבחינת המנהל?שלא אזכיר בכלל את עניין כרטיס הסים שעולה כסף... ויקחו לו 50 שקלים על הסים מבלי שישים לב. למרות שהיה לי חשש שזה לא נכון המשכתי לעבוד בזה ! גם כשידעתי מפורשות שלא יקבלו הכסף היו כמה אנשים שצרפתי !!!!!!!!!!!! *כשהבנתי את חומרת הגזל שעשיתי התקשרתי לכל אותם האנשים שצרפתי לחברה ואמרתי להם שכנראה לא יקבלו החזר. ובאמת, לא קיבלו . מי אמור להחזיר להם הכסף ? מדובר פה על מאות שקלים ! אני צריכה להחזיר ?[ על כל אחד שצרפתי קיבלתי עמלה]
תשובה
ברור שלקיחת כסף במרמה הינה איסור חמור. ואם אכן נהג בעל החברה , המשווק , כפי שאת מספרת, אין ספק שיש כאן איסור. השאלה הגדולה והעיונית שיש כאן היא להגדיר את הפעולה שלך בתוך המכלול של המקרה, האם יש כאן שליחות לדבר עבירה או שותפות בעבירה או מעשה עבירה עצמי (גניבה/גזל/נזק ), וכתוצאה מההגדרה הזאת נוכל גם לקבל את מכלול הדינים הנגזרים להלכה למעשה מהגדרה זאת, וזאת הסיבה למענה הלא פשוט לשאלה זו, וממילא למענה החלקי שקיבלת. מהתייעצות עם כמה תלמידי חכמים, נראה שיש במקרה זה, על פי סיפור דבריך גדר של "מזיק בגרמי", זאת אומרת הפעולה מוגדרת כנזק אך לא כנזק ישיר ממש אלא עקיף ומכל מקום הוא מיוחס לעושה הפעולה ומחייבים עליה בבית דין. נגזרת הדינית מהגדרה זו: שעל מה שעשית טרם ידיעתך על כך שבעל החברה גובה מהלקוחות כסף ללא ידיעתם ואינו משיב להם, אינך צריכה לפצות את הלקוחות. אך במה שעשית לאחר שידעת בברור שכך הוא מתנהג ולמרות זאת המשכת כרגיל, נראה שעליך לפצות את הלקוחות הללו בסכום המסויים (של כרטיס הסים ) שנלקח מהם ללא ידיעתם.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il