- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
המילה מסרה
שאלה
שלום כבוד הרב,
הגמ’ בברכות טו’ ע"א לומדת מהפס’ "ארחץ בנקיון כפי ואסובבה את מזבחך ה’ " ש"כל הנפנה ונוטל ידיו ומניח תפילין וקורא ק"ש ומתפלל מעלה עליו הכתוב כאלו בנה מזבח והקריב עליו קרבן". המהרש"א מתקשה מהיכן הגמ’ לומדת את עניין ק"ש ותפילה מהפס’ ומסביר כי ישנם שני פסוקים דומים שלמעשה למדים האחד מהשני את הדרשה. המהרש"א משתמש בלשון הבאה: "ונראה דסמך דאיכא ב’ במסרה ארחץ בנקיון כפי ואסובבה וגו’ דמייתי הכא ואידך אך ריק זכיתי לבבי וארחץ בנקיון כפי...". שאלתי היא מהו פירושה של המילה "מסרה" בה משתמש המהרש"א.
תודה רבה לרב, מקווה שלא הכבדתי.
תשובה
שלום
המָסוֹרָה היא רשימת הערות על נוסח המקרא, שמטרתה לקבוע את נוסחו המדוייק של התנ"ך ולמנוע שינויים או טעויות בעתיד, ובכך להמשיך את מסירת התנ"ך והעברתה מדור לדור. בתקופה שבה הפצת הכתובים הייתה רק על ידי העתקת כתבי יד בידי "סופרים" היה חשש גדול לטעויות אנוש. בעלי המסורה התגברו על תופעה זו באמצעות ספירת מילים, צירופי מילים ותופעות שונות, שעברו במשך מאות שנות פעילותה.
וזוהי כוונת המהרש"א ב' במסורה - קיימים שני פסוקים בלבד אם הביטוי ארחץ בנקיון כפי.
יום טוב
מיגו מול חזקה שתחת יד האדם
הרב חיים שרייבר | י"ט אייר תשע"ו

השמות אופיר ושבא בתנ"ך
הרב דוד חי הכהן | י"א שבט תש"ע

נפש רוח נשמה
הרב דוד חי הכהן | ב אייר תשע"א

בן פקועה
הרה"ג דוב ליאור | א תמוז תשס"ח
הרב חיים שרייבר
ר"מ בישיבת בית אל ובישיבת בני צבי .
גמרא בבא מציעא דף לג ע"ב
י"א ניסן תשע"ד
שאלה ממסכת בבא קמא
ד אייר תשע"ד
תקיעת שופר בשבת
א ניסן תשע"ד
להחזיק תפילין בתפילה ובתור שמירה
ב שבט תשע"ד

כפרות לאשה בהריון
הרב יאיר וסרטיל | ז תשרי תשע"ה
צום קל או מועיל?
הרב בנימין במברגר | ח אב תשע"ה
תהילים ושיר השירים בכיפור
הרב בנימין במברגר | ז תשרי תשע"ד
טבילה בים בערב יום כיפור
הרב בנימין במברגר | ה תשרי תש"ע
נטילת ידים לאחר הריגת חרק
הרב דניאל קירש | ט תשרי תשפ"ד

הריון בסיכון גבוה ויום כיפור
הרב יצחק בן יוסף | ט תשרי תשפ"ד

יום הכפורים
הרב יצחק בן יוסף | ט תשרי תשפ"ד
