- שבת ומועדים
- חפצים שונים
שימוש במשקפת בשבת
שאלה
ראיתי מ’’ש הרב להיתר שימוש בשבת, אף עיינתי בילקו’’י שצויין כמקור נוסף להיתר.
שאלתי היא אף על הרב ילקו’’י- הרשל’’צ, כיצד היתר שימוש במשקפת בשעה שהשו’’ע בסי’ שז, יז אסר התבוננות באיצטרלוב משום שהוא חכמה (פסקינן כדעת סתם בשו’’ע ולא הותר אלא משום מוקצה)
דברי הילקו’’י אמורים מדין בונה וסותר וצ’’ע אם כוונתו להתיר שימושו לכתחילה או רק לכוונו בעומדו על מקומו, ובכך אין איסור משום מוקצה אך לא הותר שימושו כדין שאר חכמות שנאסרו לדעת השו’’ע.
כמובן, שלדעת הרמ’’א שהתיר לימוד שאר חכמות- מותר השימוש במשקפת
תודה
תשובה
לשואל, שלום!
דעת השו"ע לגבי טלטול האיצטרלוב איננה חד משמעית, עיין סי' שח סעיף נ, ועיין גם משנה ברורה שם ס"ק קסד. אך העיקר, שמסתבר שהדעה האוסרת לימוד מקצועות חול בשבת, ומכוח זה גם את השימוש באיצטרלוב, מתייחסת למתקן מסובך שלא משמש רק לצפייה כמו משקפת אלא גם לחישובים שונים, ולכן השימוש בו הוא כלימוד חכמה. עיין על כך בילקוט יוסף סי' שח ס"ד והערה יג. יתכן לדמות לכך בימינו את השימוש במיקרוסקופ, שיש לו תפקיד בלימוד מדעים, אבל לא המשקפת.

רכיבה על אופניים בשבת
רבנים שונים | י"ב תמוז תשפ"ב
שימוש בדוד אקו טיוב בשבת
הרב רואי מרגלית | א סיון תשפ"ב

מגבונים לחים ומברשת לשטיח
הרה"ג דוב ליאור | ו שבט תשס"ט

החלפת בלון גז במכשיר סודה קלאב
הרב יצחק בן יוסף | כ"ה סיון תשע"ב

הרב עזריה אריאל
ראש כולל מכון המקדש.

העברת שעון שבת למצב קבוע בשבת
ג שבט תשע"ג

איפור מוזיקה והשתתפות באירועים בשנת אבל
ג שבט תשע"ג

ברית מילה - האם דווקא בבוקר
כ"ה שבט תשע"ג

טלית לשליח ציבור בערב שבת ובכלל
ל שבט תשע"ג

הוצאת אבל משבעה - כיצד?
הרב יצחק בן יוסף | י"א מרחשון תשפ"א

שיבולת שועל (קוואקר)
הרה"ג יעקב אריאל | י אייר תש"ע
זבד הבת + נתינת השם
הרב יוסף אפריון | י כסלו תשע"א

לטלפן לקרובים בעקבות פיגוע
הרה"ג דוב ליאור | כ"א תמוז תשס"ב

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג

שימוש במילה "מזרוחניק" כביטוי גנאי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג
