- שבת ומועדים
- חפצים שונים
349
שאלה
ראיתי מ’’ש הרב להיתר שימוש בשבת, אף עיינתי בילקו’’י שצויין כמקור נוסף להיתר.
שאלתי היא אף על הרב ילקו’’י- הרשל’’צ, כיצד היתר שימוש במשקפת בשעה שהשו’’ע בסי’ שז, יז אסר התבוננות באיצטרלוב משום שהוא חכמה (פסקינן כדעת סתם בשו’’ע ולא הותר אלא משום מוקצה)
דברי הילקו’’י אמורים מדין בונה וסותר וצ’’ע אם כוונתו להתיר שימושו לכתחילה או רק לכוונו בעומדו על מקומו, ובכך אין איסור משום מוקצה אך לא הותר שימושו כדין שאר חכמות שנאסרו לדעת השו’’ע.
כמובן, שלדעת הרמ’’א שהתיר לימוד שאר חכמות- מותר השימוש במשקפת
תודה
תשובה
לשואל, שלום!
דעת השו"ע לגבי טלטול האיצטרלוב איננה חד משמעית, עיין סי' שח סעיף נ, ועיין גם משנה ברורה שם ס"ק קסד. אך העיקר, שמסתבר שהדעה האוסרת לימוד מקצועות חול בשבת, ומכוח זה גם את השימוש באיצטרלוב, מתייחסת למתקן מסובך שלא משמש רק לצפייה כמו משקפת אלא גם לחישובים שונים, ולכן השימוש בו הוא כלימוד חכמה. עיין על כך בילקוט יוסף סי' שח ס"ד והערה יג. יתכן לדמות לכך בימינו את השימוש במיקרוסקופ, שיש לו תפקיד בלימוד מדעים, אבל לא המשקפת.

הנחת תפילין כל היום
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ו אב תשפ"ד

תפילה להשתחרר מחרדות
הרב מיכאל יומטוביאן | י"ז שבט תשע"ט
מוזיקה בספירת העומר אחרי ל"ג בעומר לאשכנזי
הרב בנימין במברגר | כ"ג אייר תש"ע
דיני אבלות במשך השנה
הרב יוסף אפריון | כ"ד תמוז תשע"א
האם כתוב במס פסחים דף פח שהיום כולנו ספק צאצאי גרים?
הרב חיים שרייבר | כ"א אייר תשפ"ה

סימנים בהשבת אבידה- כאשר המאבד אינו יודע מה איבד
הרב יהודה אודסר | כ"א אייר תשפ"ה

שם לתינוקת - לין
הרב דוד חי הכהן | כ"א אייר תשפ"ה
