שאל את הרב

לא התעוררתי כראוי בחודש אלול

undefined

הרב יעקב כהן

ה תשרי תשע"ה
שאלה
כבוד הרב שלום בשנים האחרונות, חודש אלול היה עבורי עוצמתי כך שהעבודה שעשיתי באותו חודש הייתה משפיעה על העבודה שלי במהלך השנה. הייתי עובר על כל התחומים בחיי (קשר עם הבורא, קשר עם האישה, לימוד תורה, וכו׳) ועושה חשבון נפש. זאת בזכות הרב אריה ניבין (שהוא גם קאוצ׳ר) שהעביר סדרה ארוכה של שיעורים שבהם רכשתי כלים להתפתחות אישית ולשיפור עצמי/מידות/קשרים עם הבורא וכו׳. התלמידים חולקו לזוגות כאשר כל בן זוג התחייב לדווח לשני על הצעדים שהוא עשה כל יום כדי להגשים את הייעוד שלו וכדי לתקן את מה שנדרש אצלו. מדובר בחוויה עוצמתית. נאלצתי לפני שנתיים להפסיק עם זה אך העבודה לא פסקה. קרה משהו בשנה שחלפה. קודם כל החברותא שלי עבר עיר ולכן נאלצנו להפסיק את הלימוד השבועי. זה היה בחודש חשוון או כסלו. אז התכנון שלי ושל אשתי גם הייתה לעבור עיר בחודשיים הקרובים ולכן החלטתי לחכות עד אחרי המעבר כדי למצוא חברותא חדש. לצערי הרב המעבר התעכב והתעכב עד שסופסוף לפני כ4 שבועות (בתחילת חודש אלול) הגענו למקום החדש. זאת אומרת שמאז חודש אלול לא היה לי לימוד מסודר. לא בכוונה אך פשוט נסחפתי לתוך מערבולת. פתאום הלחץ של להעביר את המטלטלין ולסדר את המקום החדש נפל עלי וזה היה על העבודה של אלול. לפני שבוע וחצי איכשהו הוצתי את הראש מהמים כדי לזכור שאנו באמצע חודש של התעוררות ואז מצאתי שיעור תורה אחד בשעות הערב (שוב אין לי כרגע חברותא שזה גם מקשה). מפני שאני אשכנזי התחלתי רק אתמול לאמר סליחות. פעם תודה לאל יצא לי כבר להכיר אנשים במקום המגורים החדש וב״ה אמצא לעצמי עכשיו שותף ללימוד דרכי הבורא. איך אוכל עכשיו לכפר על הרשלנות שלי. 1. קודם כל, תורה היא המזון של הנשמה ואני לא מאמין שכל כך הרבה חודשים לא למדתי בצורה עקבית. אני באמת מתבייש בהתנהגות הזאת. איך אני יכול לפר על זה? 2. דבר שני החשבון של אלול שתיארתי למעלה התחילה לתפוס תאוצה לא בא׳ באלול אלה רק בימים האחרונים. שוב מדובר ברשלנות. שמעתי פעם שפני השנה הקרובה כפני חודש אלול. כשאני רואה את ההתנהלות שלי בחודש זה, אנ פוחד. איך אפשר לכפר על זה? תודה מראש ושתהיה לך שנה משמעותית.
תשובה
שלום וברכה, התפעלתי מהכנות, ועוד יותר מהתכונה יקרת הערך של לקיחת האחריות העולה מדבריך. תיארת שאתה פוחד, ושאלת 'איך אפשר לכפר'. לכפר פירושו לנקות, ובדרך כלל הכוונה היא לניקוי הפגם והלכלוך שיצר חטא. ודאי לא אחדש לך שהתשובה – הכוללת חרטה, וידוי וקבלה לעתיד – מביאה לכפרה. אולם, אני מניח שלא לסוג כפרה זו התכוונת, כי לא תיארת בדבריך שום חטא. לכן אני מבין שכוונתך למשהו עמוק יותר. אתה בעל תודעת אחריות לחיים, וחש רצון תמידי להתקדם. פער בין הרצוי למצוי מביא אותך לתחושת פספוס, המעלה את שאלתך. חשבון נפש הוא דבר טוב ומבורך כל עוד הוא משיג את יעודו – התקדמות רוחנית מהנקודה בה האדם נמצא. צריך לזכור שאין מקום שאי אפשר להתקדם ממנו, ולכן השאלה שאני מציע שתשאל את עצמך באיזו מידה חשבון הנפש מביא אותך להחלטות טובות מכאן ולהבא, ובאיזו מידה הוא מביא לתסכול. בדרך כלל יש מינון (הן מבחינת הזמן הכמותי והן מבחינת המקום הנפשי שחשבון הנפש תופס) שהוא מביא לתועלת מבורכת, ויש מינון שבו הוא כבר מזיק. למעשה אני מחזיר את שאלתך אליך – כיצד תוכל 'לכפר'? על ידי שתבחר להתקדם במה שאתה מוצא לנכון. ורק אתה יודע במה אתה יכול וצריך להתקדם. תזכור שאפילו על עבירה ממש נאמר שאין לך דבר העומד בפני התשובה, ועל אחת כמה וכמה כשלא מדובר בעבירה אלא בהתקדמות שאינה מושלמת. אני מבקש להוסיף דבר ביחס לדבריך 'שפני השנה כחודש אלול'. צריך לזכור שחז"ל קבעו דוקא את עשרת ימי תשובה כימי התשובה, ומכאן שהם העיקר - הרבה יותר מחודש אלול. המשפט שפני השנה כפני חודש אלול אינו 'גזירה משמים', אלא הוא נועד להביא את האדם לעבודה עצמית שתקרין על כל השנה. ודאי שאין כוונת הדברים לומר שאם אדם לא עבד בחודש אלול אז בהכרח השנה הבאה תהיה לא מוצלחת, אלא המגמה היא לזרז את האדם, וכיון שאכן הדברים עוררו אותך הרי שהם פעלו את פעולתם, והצעתי היא שפשוט תקבע לעצמך בימים הקרובים תוכנית להתקדמות רוחנית, עם הקדשת זמן קבועה. יתכן שאחד מהדברים שכדאי לך להתקדם בהם הוא הסתכלות בפרופורציה נכונה על עצמך ומעשיך, מה שיביא לשמחה אמיתית על כל הדברים הטובים שאתה עושה, על ההתקדמות שאתה מתקדם בה, ושמחה זו תביא גם למרץ להמשיך להתקדם. אולי כדאי גם לקבוע לימוד קבוע בספר 'אורות התשובה'. תודה על ברכתך' ובהצלחה רבה בכל!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il