- משפחה, ציבור וחברה
- שכירות, קנייה ומכירה
שאלה
שלום. בקשר לשאלה "המחיר הנקוב נמוך מדי". התאכזבתי מהאכזריות של התשובה וחוסר החסידות. בתור צרכן נבון וחסיד ובעל עסק, ברור לי שהגישה היהודית צריכה להיות להפעיל שיקול דעת - אם המחיר טיפה זולה מדי ותהיה רק שחיקה ברווח ואולי קצת מתחת למחיר עלות ועם המחיר ממש זול וייגרום להפסד גדול לבעל עסק.
התשובה אכן נכונה ’חוקית’, ובעל העסק חייב למכור במחיר ואסור להתחמק (השאלה היתה יכולה להיות מצד הבעל עסק) אבל, הצרכן החסיד היה רוצה להרבות אהבה בעולם ולהעיר לבעל עסק כדי א) לא ייגרום הפסד גדול על העסקה הזאת וב) להזהיר אותו על הטעות כדי להציל את הפרנסה להמשך.
תודה
תשובה
כפי שכתבת השאלה הייתה לפי הדין ולא לפי מידת חסידות, ובוודאי שממידת חסידות במקרה שהלקוח רואה שנפלה שגגה מצד המוכר מצוה ליידעו, ולא לנצל את החוק כלשונו. רק אעיר שלצערי אני נתקל אישית דבר יום ביומו ברשתות המזון שנוקטות באופן שיטתי בדרך זו, וכשהלקוח מגיע לקופה הוא מחויב אוטומאטית במחיר הגבוה, ורק אם היה נבון לבדוק בקבלה שם לב לטעות, וברוב המקרים הוא מוותר על המלחמות. ולעיתים זה קורה בקופה אפילו טרם ששילם שמתברר לו המחיר האמיתי הגבוה, ומוותר מחמת שאין לו כח וזמן לחזור שוב לחפש במדפי החנות.
ומראש, קשה מאד לדעת היכן יש טעות משום שישנם מבצעים המשתנים מדי יום ביומו שנועדו למשוך לקוחות, כך שקשה לדעת אם המחיר הוא טעות, ובהרבה מקרים יש על אותו מוצר שתי מדבקות שונות, או על שני מוצרים זהים שתי מדבקות שונות, וכדי להגן על הצרכן בא החוק הטוב והצודק הזה שמכריח את המוכרים לשים לב טוב ולהימנע מגזל ואונאה, הגם שיתכן שלפעמים בשוגג המוכר יוצא נפסד.
הרב ניר אביב