ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב שבת ומועדים ברירה

ברירה בכף מחוררת לדעת הרב עובדיה

כולל הלכה בית אלי"ט מרחשון תשע"ה
192
שאלה
לכבוד הרב לדעת הרב עובדיה האם מותר לברור בשר או ירקות מן החמין בכף מחוררת, כאשר אני מתכוון לברור את המוצק מן הנוזל אך לא מקפיד לברור לגמרי, אלא חפץ שיישאר גם מעט נוזל? האם הדין שונה במרק ירקות שרצוני לברור הירקות מן המרק אך לא לגמרי? והאם יש הבדל אם אני מכוון לברור ללא נוזל כלל לבין מקרה שאני לא מכוון להפריד לגמרי אלא רק חלק או רוב, והאם נוקטים להלכה שהמין הנשאר על הכף הוא יקבע האם נברר אוכל מפסולת או להפך? תודה רבה
תשובה
אכתוב כאן את סיכום הדברים העולה מדברי הילקוט יוסף סימן שיט סעיף מב והערה נא. יש להבחין בין שלושה מקרים: א) אם אתה מעוניין לאכול גם מעט נוזלים עם המוצקים (כלשונך: "חפץ שיישאר גם מעט נוזל") - וודאי שהדבר מותר, שהרי אין כאן כלל אוכל ופסולת אלא שני מיני אוכל שאתה מעוניין לאכול משניהם. ב) אם אתה משתמש בכף המחוררת רק ככלי העברה ולא ככלי ברירה, דהיינו: מעביר מן הסיר לצלחת במהירות בלא להמתין שהנוזל יצא דרך החורים - גם כאן הדבר מותר, אפילו אם בפועל הנוזלים יסתננו (כך הוא מביא בשם "שמירת שבת כהלכתה"). ג) אם אתה מכוון שיצאו נוזלים מן הכף המחוררת - דעת הילקוט יוסף שגם כאן אפשר לסמוך על הפוסקים המקילים (כיוון שהעיקר שהמין העולה בכף הוא המין הנברר, ואין זו ברירה בכלי כי הכף היא "ידא אריכתא"), והמחמיר בזה תבוא עליו ברכה. בברכה, הרב עודד מילר
עוד בנושא ברירה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il