- שבת ומועדים
- גוי של שבת
בעניין הגדרת חולה
שאלה
בס״ד
שלום לכבוד הרב,
1) אם יש בבית אנשים (לא רק ילדים) שמאוד מאוד נלחצים מחושך מוחלט כמו בליל שבת,האם זה נקרא מצב של חולה שאין בו סכנה?
2) מדוע במצב של חולה שאין בו סכנה הפיתרון הוא להגיד לגוי? הרי אם התירו חכמים לעבור על איסור מדבריהם, מדוע לא לעשות בשינוי על ידי יהודי?
תודה רבה.
תשובה
1) בדרך כלל לא נשקף חשש למחלה לאנשים מבוגרים השרויים בעלטה. [הרי חכמים תקנו להדליק נר שבת מפני "שלום בית"-שאדם לא יתקל ברהיטים וכו', ולא אמרו שהתקנה היא כדי למנוע מחלה...].
אם בכל זאת הנך חושב שישנם בבית מבוגרים במצב מיוחד שהחשיכה מביאה להם חולי - יש להתייעץ עם רב שמכיר אתכם אישית.
2)
יש כאן חילוק יסודי, העולה מתוך דברי השולחן ערוך (שכח, יז):
פעולה שכל עיקרה מדברי סופרים, כמו אמירה לגוי וכמו טלטול מוקצה - מותר לעשותה עבור חולה שאין בו סכנה [אם יש סכנת אבר-מותר לחלוטין, אם אין סכנת איבר-מותר לעשותה רק בשינוי].
פעולה שעיקרה מדברי תורה - אסור לעשותה עבור החולה שאין בו סכנה אפילו בשינוי, אף שלמעשה פעולה הנעשית בשינוי היא חילול שבת מדברי סופרים בלבד.
אמנם באחרונים (שו"ע הרב, אגלי טל, תהלה לדוד) מופיע היתר לבצע גם מלאכה מן התורה בשינוי עבור חולה שאין בו סכנה, אך הורה הגרש"ז אויערבאך שאין לסמוך עליהם אלא במקום שאין גוי (שמירת שבת כהלכתה, פרק לג הערה יח).
כיוון שהחזרת החשמל לבית כרוכה בדרך כלל באיסורי תורה [בגלל הדלקת גופי החימום של הפלטה והמיחם, וכן הדלקת מנורות עם נורת-להט] כתבנו בתשובה הקודמת שהדרך להתיר החזרת חשמל עבור חולה שאין בו סכנה, היא על ידי גוי.
בברכה,
הרב עודד מילר

שימוש בגוי של שבת
הרה"ג יעקב אריאל | כ מרחשון תשס"ג

חימום אוכל בשבת בידי גוי במלון
הרה"ג דוב ליאור | ג ניסן תשס"ז

בירור בנוגע להנאה ממעשה נכרי בשבת
הרה"ג דוב ליאור | א אייר תש"ע

שימוש בגוי שבת לחשמל
הרה"ג דוב ליאור | י אדר תש"ע
כולל הלכה בית אל
ברירת אוכל מפסולת
ט"ו טבת תשע"ד
מגנט בשבת
כ"ו אדר א' תשע"ד
קשירת מגף בשבת
כ"ז טבת תשע"ד
עמידה בברכת אתה קדוש
ט טבת תשע"ד
חגיגת יום הולדת לפני התאריך
הרב בנימין במברגר | כ"ה ניסן תשס"ט

לא לצום עד שנתיים לאחר לידה
הרה"ג דוב ליאור | ח תשרי תשס"ו
האם מותר כקבלן לבנות כנסייה?
הרב משה מאיר אבינר | ח אייר תשפ"ב

מקור הערבים
הרב ש. יוסף וייצן | י"ג טבת תשע"א
מה עושים כשיש פצע חבוש במקום הנחת תפילין של ראש?
הרב דניאל קירש | כ"ב אב תשפ"ב
ערבית מפלג המנחה
הרב דניאל קירש | כ אב תשפ"ב
למה יוסף מוקיר שבת לא עשה השבת אבידה?
הרב חיים שריבר | כ"א אב תשפ"ב
