שאל את הרב

  • הלכה
  • זמני התפילה והיום
קטגוריה משנית
  • הלכה
  • תפילין בזמנים שונים
undefined
שאלה
שלום רב, שאלתי מחולקת לשניים ברשותכם : 1. אני חי בהולנד וזמן הזריחה כאן כעת הוא בסביבות 8:50 בבוקר וזמן השקיעה הוא בערך 16:30 בימי החורף, אני מתחיל לעבוד ב-8:30 בבוקר האם מותר להניח תפילין לפני שהשמש זורחת באמסטרדם? או שעליי להניחם רק לאחר הזריחה (משמע בעבודה)? 2. הנחתי בטעות גמורה תפילין ביום שבת והתפללתי כאילו זה יום ראשון רגיל כולל ברכת "יום האחד בשבת קודש", הבנתי באותה השבת בערב שטעיתי, יום א’ למחרת התפללתי רגיל. מה הדין לגבי זה? תודה מראש, בכבוד רב.
תשובה
לשואל, שלום! 1. ניתן להניח תפילין עוד לפני הזריחה, כאשר יש כבר תאורה חלקית מאור השמש. ההגדרה בגמרא לזמן זה היא "משיכיר את חברו הרגיל עמו במרחק ד' אמות", כלומר, האם האור מספיק לזהות מכר שעומד במרחק שני מטר ממך. בארץ ישראל מקובל לאמוד זאת בסביבות 50 דקות לפני הזריחה, אך החישוב איננו אחיד לכל זמן ומקום אלא בהתאמה למיקום השמש, דהיינו כאשר השמש נמצאת כ- 12 מעלות מתחת לאופק (על עיקרון זה, שהשיעור משתנה לפי הזמן והמקום, ראה בספר 'בירור הלכה' מאת הרב זילבר, ח"א סי' יח ובספר 'זמנים כהלכתם' עמ' שנה-שנז, ושם דעות שונות על האומדן המדויק, ועיין גם 'זמני ההלכה למעשה' עמ' 19-20, שקבע על פי נסיונות את הזמן המתאים ל- 11.5 מעלות מתחת לאופק). בהולנד כעת זה בערך בשבע וחצי (שעון חורף), כשעה ועשרים דקות לפני הזריחה, ראה באתר זה: http://www.myzmanim.com/day.aspx?vars=41619637///1/10.2/18////////////583968 2. לשאלתך על הטעות בתפילת יום חול בשבת, אין כעת מה לעשות מלבד לבדוק מה היה הגורם לטעות וכיצד היה ניתן למנוע אותה, למשל - להקפיד להתפלל עם הציבור ולא ביחידות. באופן כללי מי שמתפלל תפילה של יום חול בשבת לא יצא ידי חובת תפילת העמידה (תפילת שמונה עשרה), ואם הטעות מתגלה כבר במוצאי שבת צריך להתפלל את תפילת ערבית של מוצ"ש פעמיים: הראשונה עבור תפילת ערבית של מוצ"ש והשניה כתשלומין על תפילת מנחה של שבת (אך הנוסח יהיה כמו תפילה של יום חול, ובלי "אתה חוננתנו" - שו"ע סי' קח ס"י). אך תפילת "תשלומין" אפשרית רק בזמן של התפילה הבאה בתור (הפסיד שחרית - מתפלל מנחה פעמיים, מנחה - ערבית פעמיים, וכן הלאה), ואם כבר עבר זמנה של התפילה הבאה - אין עוד אפשרות ל"תשלומין". הערה בשולי הדברים על הניסוח שלך "ברכת יום האחד בשבת קודש": אמירה זו איננה "ברכה". רק קטעי התפילה שפותחים או מסיימים במילים "ברוך אתה ה'" הם "ברכה". אמירת ברכה בזמן שאיננו מתאים לה כלל היא אכן בעייתית ("ברכה לבטלה"), והתיקון העיקרי לכך הוא כאמור, לבדוק מה יש לעשות כדי שהמקרה לא יישנה. לעומת זאת אמירת נוסח שאינו "ברכה", גם אם הוא שגוי ובלתי מתאים כעת, איננה באותה דרגה של בעייתיות. כל טוב,
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il