שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • ספר בראשית

"לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ"

undefined

הרב רפאל וסרטיל

כ טבת תשע"ה
שאלה
כבוד הרב שלום רב בפסוק יח כתוב "לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ אֶעֱשֶׂהּ לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ: האם ה' אמר שהוא טעה בכך שהוא ברא את האדם לבד? זה לא הגיוני איך ה’ יכול לטעות זה לא אפשרי? ואם לא אז למה שהוא יגיד דבר כזה?
תשובה
לשואל שלום, מי שמתבונן בפסוקי הבריאה ובדברי חז"ל מגלה שבעצם כל מה שהקב"ה ברא בתחילת הבריאה, התפספס כביכול. הדוגמאות לכך הן רבות, נסתפק בשלוש: ביום הראשון ברא אלקים את האור. למעשה המאורות נבראו רק ביום הרביעי, אבל כבר ביום הראשון נברא אור גדול, אור של ששת ימי בראשית. אבל הקב"ה גנז את האור הגדול והבדילו לצדיקים לעתיד לבוא. למה הקב"ה ברא את האור הזה אם ממילא אחר כך הוא גנז אותו? הלוא ריבונו של עולם, הוא היודע ועד! כיצד ניתן לומר על הקב"ה "ראהו שאינו כדאי להשתמש בו רשעים, והבדילו לצדיקים לעתיד לבא"? עם אותו קושי אנו נפגשים כשאנו לומדים את דברי חז"ל על הכוונה האלקית לברוא את העולם במידת הדין: "כשברא הקדוש ברוך הוא את עולמו, בראו במדת הדין, שנאמר: 'בראשית ברא אלקים', ולא עמד עד ששתף עמו מדת הרחמים. אחר כך, ביום הרביעי, באה בריאת המאורות הגדולים, הקב"ה ברא מאורות, שמתחילה היו צריכים להיות שווים בגודלם ובכוחם. אם כן המחשבה הראשונה היתה לברוא שני מאורות גדולים, ולמעשה "נאלץ" הקב"ה להקטין אחד מהם. היסוד שחורז את כל הדוגמאות שהזכרנו הוא ההבנה שבנקודת הראשית ריבונו של עולם נותן לנו להציץ אל המגמה, אל המחשבה האלקית שאליה עתידה המציאות להתרומם. הקב"ה כביכול אומר לנו 'כזה ראה וקדש', כך רציתי שהעולם יהיה, ואתם, כיון שאתם נמצאים בעולם ויודעים כעת להיכן העולם צריך לשאוף, עליכם לחזור ולעשות טרנספורמציה, לעשות כל שבידיכם כדי לחזור לאותו עולם מושלם שעלה במחשבה. לאור זאת יקל עלינו להבין כי לא בטעות אלקית ח"ו מדובר, אלא בהצצה אל המגמה, ובנוגע לאדם הראשון, אנו למדים, שמגמת הבריאה היא לשוב לאותה מציאות אלקית אחדותית בה אין צורך עוד בפירוד האיש והאישה למען חיבורם הבחירי. בברכה נאמנה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il