- שבת ומועדים
- ספר בראשית
"ויעקב נתן לעשו לחם ונזיד עדשים"
שאלה
על פי פשט הפסוקים מצטייר יעקב כאח סחטן שבא אליו עשו עייף מן השדה ומבקש אוכל והוא מתחיל במשא ומתן כדי לסחוט אותו ולקבל את הבכורה במקום להתנהג באנושיות ולתת לו לאכול. יעקב לכאורה עשה בדיוק ההיפך ממה שרבקה עשתה בפרשה הקודמת. רבקה נתנה לאיש זר לשתות ואפילו הציעה מעצמה להשקות את גמליו ואילו בנה לא נותן לאחיו לאכול אלא אם כן הוא יתן לו משהו בתמורה. איך אפשר להסביר את העניין הזה ע"פ הפשט?
תשובה
ראשית, כשאנו קוראים פרשה בתורה אנו צריכים להבין באיזה אישים אנו עסוקים וללמוד מה המניע שלהם. במקרה זה, יעקב כנראה הבין שעשו לא ראוי לבכורה (שהרי עבודת הקרבנות באותה תקופה היתה בבכורות, ועוד מעלות לבכורה), ועל מנת למנוע את בזיון הבכורה חיפש שעת כושר בה עשו ימכור לו את הבכורה. הוא לא רימה את עשו, עשו ידע שהוא מוכר ואף בז לבכורה - "ויבז עשו את הבכורה". יעקב אף נטל סיכון בקנייה שהרי ידע שעשו לא יעמוד בדיבורו. בכל אופן עשו הוא זה שהתנהג בברבריות ובוודאי שלא היה מתאים לבכורה.
לגבי הקנין, יש במפרשים שנזיד העדשים לא היה התשלום עצמו אלא ניתן בתור 'אקט', מעשה קנין, של הבכורה. כך שיעקב לא רימה את עשו, רק חיפש שעת כושר.
האם ניתן ללמוד את חטאי האבות בתנ"ך?
מדוע יצחק העדיף את עשיו?
בגרותה הנפשית של רבקה אימנו.
שאול בן הכנענית
הרב בנימין במברגר | ח טבת תשע"א
שפת אדם וחווה
הרב בנימין במברגר | כ"ז ניסן תשס"ז
אלוהים ואדם
הרב בנימין במברגר | י"ז תשרי תשס"ז
אין איסור בנישואי אברהם עם הגר?
הרב חיים שריבר | כ"ח אב תשפ"ב

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

אורח מעדה אחרת
ל שבט תשס"ב

’גרטל’ בתפילה
ל שבט תשס"ב

ברכות השחר לפני עלות השחר
ל שבט תשס"ב

חימום אוכל בשבת
ל שבט תשס"ב

רחיצה לאבל בערב שבת
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ח שבט תש"פ

שעון חכם בשבת
הרב עזריה אריאל | ג כסלו תש"פ
הנחת תפילין ביום שישי - עד איזה שעה?
הרב יוסף אפריון | י"ז אלול תשע"ג

מקור לסדר ט"ו בשבט
הרב עזריה אריאל | ז שבט תשע"ה
מה מברכים על ביצה חיה?
הרב דניאל קירש | י שבט תשפ"ג
ברכה אחרונה על גלידה
כולל הלכה בית אל | י"א שבט תשפ"ג
מה מברכים על בורקס?
הרב דניאל קירש | י"ב שבט תשפ"ג
