- שבת ומועדים
- ספר שמות
עבד לעולם, האם תלוי רק ברצונו?
שאלה
שלום וברכה,
מצוין בתורה שעבד המעונין להמשיך לעבוד את אדונו עולמית, אדוניו ירצע את אוזנו במרצע (והגישו אל הדלת או אל המזוזה ורצע את אוזנו במרצע וכו’). על כך יש לי שתי שאלות: האם עבדות לעולם תלויה רק ברצונו של העבד או גם מחיבת את הסכמת האדון (כי ידוע שלעיתים העסקת העבד היא בבחינת צדקה כגון שלאדון יש כרית אחת וכו’). וכן רציתי לשאול אם לאחר רציעת האוזן התחרט העבד ורוצה להשתחרר האם הדבר תלוי ברצונו ויוכל להשתחרר בכל זמן שהוא?
ישר כח ותזכו למצוות
תשובה
לשואל שלום,
א. אם האדון אינו חפץ בעבד בתום שש השנים, אין רוצעים את אוזנו של העבד ואין ביכולתו להישאר עבד בעל כורחו של האדון (ראה אור ליהודה למסכת קידושין לח, ו).
ב. לאחר שאוזנו של העבד נרצעה עליו להשאר בעבדותו עד שנת היובל או עד מות אדונו ואין ביכולתו לחזור בו מהחלטתו, וכדברי הרמב"ם בהלכות עבדים (פרק ג, הלכה ו) שכתב: "המוכר עצמו אינו נרצע, אבל מכרוהו ב"ד ועבד שש ולא רצה לצאת - הרי זה נרצע ועובד עד שנת היובל או עד שימות האדון".
בברכה נאמנה

מה בדיוק היה בפסח מצרים
הרב רפאל וסרטיל | כ אדר תשע"ג

"מכאן לנסקלים שהם נדחים"
הרב רפאל וסרטיל | י אב תשפ"ב

מהו סדר פרשיות התורה?
הרה"ג דוב ליאור | י"ח אדר תשס"ד

שאלות על חטא העגל
הרב יאיר וסרטיל | י"ח אדר ב' תשס"ח

הרב רפאל וסרטיל
רב בגרעין בית מוריה - באר שבע עורך תכני לימודים בתנ"ך למערכת החינוך. עורך ספרי קודש.

ארון העדות מצופה זהב
כ"ד אדר תשע"ב

שמה של ארץ ישראל
א סיון תשע"ב

מיהו פלטי בן ליש
א סיון תשע"ב

הקשר בין נשמה לנשימה
ח סיון תשע"ב
ברכה על פירות יבשים
הרב פרופ' נריה גוטל | י"ד שבט תשע"ט

שהחיינו על פירות יבשים
הרה"ג דוב ליאור | ב אדר תשס"ט

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח

דיני קדימה בברכות
הרב יצחק בן יוסף | ג שבט תשע"ט
יוסף ויעקב
הרב חיים שריבר | י"ד שבט תשפ"ג

קריטריונים לברכת שהחיינו על פרי חדש
הרב נועם דביר מייזלס | ט"ו שבט תשפ"ג
