- הלכה
- ברכה אחרונה
המשך לשאלות לגבי ברכה אחרונה וכלב בשבת
שאלה
שלום כבוד הרב. עלו לי מספר שאלות לגבי תשובתך.
בהמשך לשאלה 3:
1. מהי הברכה האחרונה על אכילת תמרים?
2. במצב המתואר בשאלה, האם יש לברך שוב ולהזכיר "על העץ ועל פרי העץ" בכל המקומות המופיעים בברכה? והאם הברכה הראשונה נחשבת כברכה לבטלה? אם כן, יש משהו שאפשר לעשות בנידון?
3. לקראת סוף ברכת "מעין שלוש" יש חלוקה בין של ארץ ישראל לבין לא של ארץ ישראל. איך ניתן לדעת האם המאכל אותו אני אוכל הוא מגידולה של הארץ או לא? עד היום בירכתי על הדברים שאכלתי כאילו הגיעו מחו"ל מכיוון שלא ידעתי מהו מקורם.
בהמשך לשאלה 4:
4. ליטוף של בעלי חיים, כדוגמת כלב, יכול לגרום לתלישה של שערותיו. האם זה בעייתי ויש להמנע מכך?
5. האם מותר לשחק עם כלב בכדור בשבת?
6. האם מותר לקרוא לכלב שישכב על ירכי בשבת?
תודה רבה על תשובתך.
תשובה
שלום
בהמשך לשאלה 3:
1. הברכה האחרונה על אכילת תמרים היא ברכת מעין שלוש כאשר מזכיר בה על העץ ועל פרי העץ בתחילה ובסוף.
2. כאשר אדם צריך לחזור ולברך כגון שבחתימה לא אמר כראוי עליו לברך מחדש את הברכה ולהזכיר את ההזכרות הנכונות במקרה המדובר "על העץ ועל פרי העץ".
כאשר אדם טעה בברכה לא ניתן לתקנה אם כבר סיים את הברכה ועבר זמן תוך כדי דיבור מסיום הברכה.
3. עליך לברר על כל מין היכן גדל. ניתן לבדוק על הקופסא כגון: קופסת השימורים של זיתים או לחילופין להתקשר לגוף שנותן כשרות למוצר.
בהמשך לשאלה 4:
4.משנה ברורה (סימן ש"מ ס"ק ה') סיכם את דיני מלאכת גוזז על פי הרמב"ם, אנו נביא מספר פרטים הקשורים לשאלה. א. הגוזז צמר או שער בין מן הבהמה בין מן החיה חייב. שיעור הגזיזה הוא: לרמב"ם - כארבעה טפחים. ולרש"י - כשני טפחים. ב. החיוב הוא דוקא בגוזז בכלי אבל התולש מן החי פטור כיון שאין דרך לתלוש מבהמה חיה כיון שמכאיב לה. ג. בביאור הלכה (סימן שמ סעיף ב ד"ה יבלת מגופו) כתב שדבר שדרך לתלושו ביד חייב על התלישה משום גוזז.
ד. בספר מנחת שבת (סי' פ' ס"ק קי"ז) כתב שמותר לחכך בנחת בשערות ראשו וזקנו, וכן מותר להוציא מהם שיירי מאכל ולבד שיקפיד לא לתלוש שערות.
לפי כל הנ"ל אם הליטוף גורם בדרך כלל לתלישת שערות מן הכלב לדעת השו"ע (מותר לעבור על פסיק רישיה באיסור דרבנן) ניתן ללטף את הכלב אך דעת הרמ"א וכן הכריע המשנ"ב (אסור לעבור על פסיק רישיה באיסור דרבנן) אין ללטף אותו (מחלוקת השו"ע והרמ"א סי' שי"ד סע' א' ומשנ"ב ס"ק י"א). אם בדרך כלל לא נתלשים שערות הוי דבר שאינו מתכוון ומותר כמו כן מותר ללטף את הכלב בנחת ובלבד שיקפיד לא לתלוש שערות.
5+6. על פי הכלל שאמרנו נחלקו הפוסקים האם חיות מחמד מוגדרות כמוקצה כיום או לא ועל כן גם מעשים אלו תלויים במחלוקת הנ"ל.
יום טוב
מתי קוראים ברכת האורח?
הרב יוסף אפריון | ו כסלו תשע"ב

ברכה אחרונה כששכחתי לברך לפני השתיה
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ד תמוז תש"פ
ברכת המזון
הרב יוסף אפריון | כ"ג שבט תשע"ב
ברכת המזון לנשים
הרב יוסף אפריון | כ"ז אייר תשע"א
הרב חיים שריבר
ר"מ בישיבת בית אל ובישיבת בני צבי .
איזה אבידה צריך להחזיר?
ג טבת תשע"ד
מה זה בת ים?
כ"א אדר ב' תשע"ד
סתם מצח
ב אייר תשע"ד
דין כריכת ציצית
א טבת תשע"ד
שומרים הפקד לעירך כל היום וכל הלילה
הרב בנימין במברגר | ט"ו אלול תשס"ט

אכילת כבד, מוח ולב
הרב דוד חי הכהן | כ"ג מרחשון תשע"ג

שווי כתובה היום
כולל דיינות פסגות | ה אב תשע"א

אכילת צלפים
מכון התורה והארץ | כ תמוז תשע"א
מכירת מוצר שמוגן בפטנט בחנות איביי
הרב משה מאיר אבינר | ב שבט תשפ"ג
תפילה במקום על מדריגה
כולל הלכה בית אל | ד שבט תשפ"ג
הפרשת תרומות ומעשרות על פירות שניתנות לחיות?
הרבנות הראשית לישראל | ו שבט תשפ"ג
