שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • צניעות בלבוש
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
למה אסור לי ללבוש חולצה קצרה כשרואים לי את היד מעל המרפק, ולמה מותר שיראו לי את היד מתחת למרפק?
תשובה
ב"ה שלום לך. שמחתי לקבל את מכתבך ולראות את הרצון הגדול שלך לברר את הלכות הצניעות, את ההגיון העומד מאחרי הדברים, ואשמח לעזור לך בכך. למרות שהנושא שאת שואלת עליו דורש אריכות, לא אאריך אלא ברצוני להפנות אותך לאריכות ולהסבר נפלא שכתב הרב אליעזר מלמד שליט"א רב הישוב הר ברכה בספרו פניני הלכה. הרב אליעזר בדרכו הנפלאה מסביר את הדברים היטב, הן את הטעמים של הדברים והן את ההלכות מתוך המקורות שלהם וממש דבר דבור על אופניו. קראי בקישור הבא את הדברים ואני מאמין שתקבלי תמונה טובה על הנושא. הקישור הוא: //www.yeshiva.org.il/midrash/1830 ובכל זאת אכתוב כמה מילים על שאלתך. הצניעות היא יסוד גדול בחיים, ואצל בת ישראל היא בסיס לקדושה, בסיס למראה היהודי, השומר על הקדושה של בת ישראל שתופיע במסגרת הנכונה ובמקום הנכון. כמו כל אוצר גדול שיש לאדם שהוא נדרש לשמור עליו היטב, כך גם על בת ישראל שהיא אוצר של ה', צריך לשמור היטב שהיא לא תתבזה, שהיא לא תאבד את המיוחדות שלה. לצערנו הרב כיום אנשים רבים לא מבינים בדברים האלו, ואנשים נוטים לחפש אחר דברים אחרים שבלא משים פוגעים בהם. זכינו להיות ילדים של ה' יתברך ושהוא יתברך יתן בנו קדושה מיוחדת והדרכה איך להופיע את הקדושה הזו. על ידי הדרכת ה' אנו מסוגלים להתעלות להיות יותר מהמלאכים. במכתבך הקודם ניכר היה שאת מרגישה את הצורך בצניעות, ואת חשה את החסרון כשאין צניעות, ולכן אני מבין שכעת את שואלת יותר על הגבולות, מה ההגיון העומד בהן. אודה על האמת שנושא הגבולות לא תמיד פשוט להבנה. חכמים בעומק חכמתם ידעו להציב את הגבולות ולא תמיד הם הסבירו לנו מדוע הגבול הוא במקום זה או במקום אחר. במקום זה נמדדת אמונת החכמים של האדם, האם הוא באמת מאמין בה', מאמין בדברי חכמי ישראל שבכל הדורות וממילא הוא מקבל את דבריהם, או שמא האדם שם את עצמו במרכז ומחליט שהוא מבין יותר מאחרים. אחד היסודות הגדולים של היהדות זה יסוד הענווה. יסוד זה הוא הבסיס לכל ההתקדמות של האדם, כאשר אדם מלא בענווה ממילא הוא זוכה להתקדם, זוכה להתעסק בדברים שמקדמים אותו וזוכה להבין שיש גם דברים שלעולם הוא לא יבין אותם, שהם מעבר לתפיסה שלו. את הגבולות לא תמיד נבין, אך את חשיבותם נוכל להבין וככל שנתעסק יותר בהבנת התוכן של המצווה עצמה כך נזכה להתחבר אליה יותר, לשאוף לקיים אותה ביתר שלמות. אחד מגדולי ישראל שבדורות הקודמים, רבנו בחיי כתב שיש מצוות שאנו מבינים את הטעם שלהן, והן נקראות מצוות שכליות, ויש מצוות שהן מעבר לתפיסה שלנו שהן מצוות שמעיות. ומוסיף שם רבנו בחיי שגם במצוות שאנו מבינים אותן, אנו מבינים רק את הכללים ולא את הפרטים. הדבר הזה מלמד אותנו ענווה, מלמד אותנו שיש המון מעבר למה שאנו מסוגלים להבין. קראי את הדברים שמובאים בקישור שצרפתי ואשמח לעזור עוד בכל מה שאוכל, לענות ולהסביר, ואף לכוון בהמשך הדרך. בברכת הצלחה רבה הרב יצחק גרינבלט.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il