- שבת ומועדים
- ספר במדבר
לשון הרע על משה רבנו
שאלה
מצינו שמרים דיברה על משה ונענשה, וכן אהרון ג"כ, אלא שהתורה כיסתה עליו, והשאלה היא הרי אמרו חז"ל שלשון הרע פוגעת בשלושה, דהיינו המדבר השומע וזה שדברו עליו, ואילו כאן רק שנים נענשו, ולא זו בלבד אלא התורה עוד משבחת את משה בענווה!
המצפה לתשובה בתודה
תשובה
לשואל שלום,
בעל "כנסת הגדולה" (מובא בספר הלקוטים ברמב"ם פרנקל) מעיר: בפרק "יש" בערכין, לא מצאתי שאמרו לשון זה 'שלושה לשון הרע הורגת', אלא כך אמרו שם: 'לישנא תליתאי קטיל תלתא: למספרו ולמקבלו ולמי שנאמר עליו', ולשון זה מתפרש יפה ברכילות", כלומר דברי חז"ל נאמרו על הולך רכיל שדינו חמור יותר ולא על אומר לשון הרע. לפי זה מובן מדוע משה רבנו לא נענש.
בברכה נאמנה

שוטר למטה רשע למעלה
הרב רפאל וסרטיל | כ"ה מרחשון תשע"ד
פירוש לרש"י בפרשת קרח
הרב חיים שריבר | כ"ה אב תשפ"א

אשה כושית
הרב רפאל וסרטיל | ל תשרי תשע"ו

בעיה בנוגע לאלדד ומידד
הרב רפאל וסרטיל | ה תמוז תשע"ה

הרב רפאל וסרטיל
רב בגרעין בית מוריה - באר שבע עורך תכני לימודים בתנ"ך למערכת החינוך. עורך ספרי קודש.

"ולא יהיה אסון" - מי מת
ט"ו אייר תשע"ב

נגעי בתים - עונש או זכות
כ"ד אדר תשע"ב

משה רבנו לא מוזכר בפרשת תצוה
כ"ד אדר תשע"ב

יונתן/יהונתן בתנ"ך
כ"ה אדר תשע"ב

עליה לקבר שלא בתאריך המדויק
הרב עזריה אריאל | ב אדר תשע"ג

דיבור אחרי קריאת שמע שעל המיטה
הרב עזריה אריאל | כ"ו מרחשון תשע"ד
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב

דיבור אחרי קריאת שמע שעל המיטה
הרב עזריה אריאל | כ"ו מרחשון תשע"ד
מאין הגיעו הגויים
הרב פרופ' נריה גוטל | ה שבט תשפ"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ד שבט תשפ"ג
האם משחת ידיים נחשבת חציצה לנטילת ידיים?
כולל הלכה בית אל | ד שבט תשפ"ג
