- משפחה, ציבור וחברה
- המקדש והקרבנות
405
שאלה
שלום כבוד הרב,
המשנה בפרק שביעי ביומא מדברת על שמונה הברכות שלאחר קריאת התורה של הכהן הגדול.
בעוד שמצאתי התייחסות לנוסח כזה או אחר של 3 הברכות הראשונות (עבודה - רצה, הודאה - מודים, מחילת העון - ברכת סלח / מחול לעוונותינו) לא הצלחתי למצוא התייחסות לנוסח של ה5 ברכות האחרונות, אלא רק התייחסות על חתימתן והרחבה על עניינן.
האם קיים איפשהו נוסח מתוקן עבורן?
אם כן, מהו ואיפה הוא נמצא?
אם לא, האם יש עניין שלא יהיה נוסח קבוע? לחילופין, מי בר הסמכא לתקן נוסח לברכה זו?
בתודה מראש,
תשובה
לשואל, שלום!
מדברי הרמב"ם (הל' עבודת יוה"כ ג,יא לגבי קריאת הכהן הגדול, והמקבילה בהל' חגיגה ג,ד לגבי קריאת המלך בהקהל) עולה שהנוסח המדויק נקבע על ידי הכהן הגדול עצמו, לפי כשרונו ויכולתו. המאירי (יומא סח ע"ב) מוסיף שנוסח הברכה "כולל דברים הצריכים להם לפי הזמן". להרחבה עיין ב'מחזור המקדש ליום הכיפורים' מאת אבי מורי הרב ישראל אריאל שליט"א, עמ' 39-40, ובספר 'שערי היכל' על מסכת יומא, מערכה קעד.
האם מותר להתגלח ביום שישי ראש חודש אייר?
הרב דניאל קירש | כ"ח ניסן תשפ"ג

ברכה על מצה לאחר הפסח
הרה"ג יעקב אריאל | י אדר ב' תשס"ח

קילו מהבצק לחלות וקילו לעוגה. מפרישים חלה?
הרב מיכאל יומטוביאן | ט"ו אדר א' תשע"ט
כניסה לים או לבריכה בספירת העומר
הרב בנימין במברגר | ט"ז ניסן תשע"ב

התנגשות בין הסברה שלי להלכה המקובלת – מי נחשב "בר הכי"
הרב שמואל אריאל | כ"ז ניסן תשפ"ה
האם מותר למישהו שאימו היא ממשפחת כהנים להתקעקע?
הרב יצחק גרינבלט | כ"ו ניסן תשפ"ה

שחיטת כבשים שנתערבו בהם קדשים
הרב עזריה אריאל | כ"ז ניסן תשפ"ה
