- תורה, מחשבה ומוסר
- יסודות האמונה
זאת הסיבה שצריך להודות?
שאלה
אם קוראים לי למילואים, אני צריך לומר תודה שקבלתי ארוחת צהריים ? שלא יקראו לי למילואים ואני מוותר על הארוחה הצבאית. מאן דיהיב חיי יהיב מזוני. גם צריך לזכור שהעמדת פתיחה של האדם הראשון היא בגן עדן וכל רמה מופחתת היא חסרון.
אלא נראה לענ"ד שפני הדברים הם כך: להודות לה’ זהו ערך בפני עצמו שלא תלוי בשום מצב. (אל תביאני לידי נסיון ולא לידי בזיון) פשוטו כמשמעו "טוב להודות לה’" אלא שבעולם הזה אנו מלבישים את ההודאה על רמת העולם הזה כגון שיש לי שתי ידיים ולא אחת. כמו שהנשמה שרה מנגינה בלי תווים אלא שבעולם הזה אנו מרכיבים את המנגינה מתווים.
בברכה
תשובה
הודאה היא תגובה על טובה שנתן לנו מישהו אחר. הודאה למישהו בלי שהיתה נתינה מצידו, שייכת רק אם אנחנו מודים לו על עצם מציאותו, שגם היא בעצמה נתינה, בלי שיעשה איזשהו מעשה. כמו שאדם שמח בבנו לא בגלל שהבן נתן לו משהו, אלא עצם מציאותו. יתר על כן באין ערוך אנחנו מודים לה' על עצם המציאות האלוקית, שאין דבר בעולם יקר ממנה. במובן הזה אפשר לומר שזה לא תלוי בשום נתינה, אלא שזה בעצמו נתינה עצומה, שהמציאות האלוקית מאירה את הכל ומשמחת את הכל. ונכון שזה מתגלה בפועל במתנות שהקב"ה נותן לנו, שהם חיים בעולם הזה עם כל הטובות המתלוות אליהם.
כיצד יש לבטוח בה’?
הרב אוריאל טויטו | כ"ו מרחשון תשפ"ב
משיח או ה
הרב אוריאל טויטו | א אב תשפ"ב

מדוע האדם נברא בכפיה?
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ד אלול תשס"ח
יג העיקרים בתורה
הרב אוריאל טויטו | כ תמוז תשפ"ב

הרב יהושע שפירא
ראש ישיבת רמן גן.

משמעות של תאונת דרכים
כ"ג מרחשון תשע"ה

לימוד אמנויות מן המזרח הרחוק
י אייר תשע"ה

למה היהודים יותר חכמים?
כ"ג מרחשון תשע"ה

תיקון לפגם הברית
ט טבת תשע"ה
לך בשלום או לך לשלום
הרב אוריאל טויטו | י"ח כסלו תשס"ט

נטילת ידיים לאחר שירותים - האם צריך כלי?
הרב שמואל אריאל | כ"ה סיון תשע"ו

איסורים בשנת האבל
הרב יצחק בן יוסף | כ"ט אב תשע"ג

הסרת שיער הגוף לגברים
הרב עזריה אריאל | י"ב אלול תשע"ד
איך מתפללים מנחה של ט’ באב ביחיד?
הרב דניאל קירש | י"ב אב תשפ"ב
מתי נגזר על משה רבינו שלא יכנס לארץ?
הרב חיים שריבר | י"ב אב תשפ"ב
תרומות בטלפון
הרב גדעון ויצמן | י"ב אב תשפ"ב
