ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בגליל עם הרב שמואל אליהו. מספר החדרים מוגבל!
שאל את הרב הלכה טבילת כלים

טבילת קולפן

כולל הלכה בית אלט"ז תמוז תשע"ה
4594
שאלה
האם צריך לטבול כלי (בצורת קולפן) לחיתוך ירקות (גוליאן) העשוי ממתכת ?
תשובה
נחלקו ראשונים האם סכין של שחיטה צריכה טבילה. שורש המחלוקת הוא האם כלי המשמש לצורך אוכל, אבל האוכל צריך תיקון נוסף כדי שיהיה ראוי לאכילה, צריך טבילה. כלומר, כל כלי סעודה כגון סכינים, צלחות, סירים וכדומה צריכים טבילה מכיוון שהם משמשים לצורך אוכל ממש - אם כדי לאכול, ואם כדי להכין את האוכל. אבל סכין שחיטה אמנם משמשת לצורך אוכל, אבל אין אוכלים בה וגם לא מכינים איתה את האוכל ממש - שכן צריך עדיין למלוח ולבשל או לצלות את הבשר. השו"ע פסק שלא צריך להטביל סכין כזו, והרמ"א פסק שצריך להטביל בלא ברכה. לגבי קולפן המשמש לקילוף פירות וירקות, יש הבדל אם הוא משמש לקילוף ירקות שצריך עוד לבשל אותם, כגון תפוחי אדמה וקישואים, שאז הוא דומה לסכין שחיטה והדין כדלעיל, או שמשמש לקילוף ירקות חיים שאוכלים אותם מיד אחר כך כגון גזר, ואז לכל הדעות צריך להטביל בברכה. סתם קולפן משמש לכל סוגי הירקות, ולכן הוא צריך טבילה בברכה. אלא שאם יש בית שבו משתמשים בקולפן בעיקר כדי לקלף תפוחי אדמה, קישואים וכדומה (גם אם הקולפן משמש במעט לצורך גזר, מלפפון וירקות אחרים שנאכלים חיים, הולכים אחר הרוב), אזי לספרדים אינו צריך טבילה ולאשכנזים יש צורך בטבילה בלא ברכה (יו"ד, סימן ק"כ סעיף ה' ופתחי תשובה שם). ואמנם למעשה במקרה כזה גם לספרדים יש להטביל בלא ברכה, מכיוון שמצוי שאשכנזים מתארחים אצל ספרדים ועלולות להיות תקלות חלילה. בברכה, הרב שלמה בורנשטין
עוד בנושא טבילת כלים
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il