- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
פלגינן דיבורא
שאלה
אם רש’’י בדף ט עמוד ב’ סובר שעושים פלגינן דיבורא גם בעדות כלפי האח או דוד וכדו’ ואין עדות שבטלה מקצתה בטלה כולה אז מה כן נחשב עדות שבטלה מקצתה בטלה כולה?
תודה
תשובה
שלום
ראשית נציין עבור כלל הציבור שיראה את השאלה שמקור הסוגיא הוא במסכת סנהדרין כפי שציינת בדף ט' עמ' ב'.
ישנם מספר הסברים לשאלה זו. אני אביא את דברי הראב"ד המובאים ברא"ש במסכת מכות (פרק א' אות י"ג).
הראב"ד מסביר: "שכל עדות שבטלה מקצתה מחמת פסול קורבה בטלה כולה ולא פלגינן דבורא...והא דאמר אדם קרוב אצל עצמו ואין משים עצמו רשע היינו דוקא כשמעיד על עצמו שאין זה עדות כלל אלא כמי שאינו דמי שאין אדם נקרא לעצמו עד פסול כדי שנאמר עדות שבטלה מקצתה בטלה כולה..."
הראב"ד מחלק בין עדות שבה העדים קרובים לאחד מבעלי הדין או פסולים בעדות זו אומרים עדות שבטלה מקצתה בטלה כולה ולא אומרים פלגינן. משא"כ בפלוני רבעני לרצוני סיבת הפסול היא שהעד מעיד על עצמו, לעדות העד על עצמו אין שם עדות כלל, ובזה שייך לומר פלגינן דיבורא, משא"כ בקרוב שהעיד על ההלואה דברי העד נחשבים כעדות אך כעדות פסולה שבזה אמרינן עדות שבטלה מקצתה בטלה כולה.
יום טוב

הבנת דברי הרצי"ה בבקשה
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ב אלול תשס"ח
מה מיקומה של עצם הלוז
הרב פרופ' נריה גוטל | י"א כסלו תשפ"ג
שם אמו של אברהם אבינו
הרב בנימין במברגר | ג אדר ב' תשס"ח
שאלות מספר החינוך מצווה תג
הרב חיים שריבר | י"א אלול תשפ"א
הרב חיים שריבר
ר"מ בישיבת בית אל ובישיבת בני צבי .
אשרי מי שבניו זכרים, ואוי לו למי שבניו נקיבות
ה סיון תשע"ד
גמרא בבא מציעא דף לג ע"ב
י"א ניסן תשע"ד
התחלת קבלת שבת ממזמור לדוד
ט טבת תשע"ד
הכשר לפסח של פלטה עם משטח זכוכית
ה אדר ב' תשע"ד

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח

לטלפן לקרובים בעקבות פיגוע
הרה"ג דוב ליאור | כ"א תמוז תשס"ב

ברכה על הקשת
רבנים שונים | ו מרחשון תשס"ט

עלייה לקבר בהריון
הרב עזריה אריאל | ב אייר תשע"ו

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ד שבט תשפ"ג

חשש לגזל
הרב יהודה אודסר | ז שבט תשפ"ג
מאין הגיעו הגויים
הרב פרופ' נריה גוטל | ה שבט תשפ"ג
