- שבת ומועדים
- הסימנים והסעודה
911
שאלה
הייתי מבקש הסבר רחב יותר בנושא המנעות מאכילת מאכלים חריפים בראש השנה ( ויש שמרחיבים את תקופת ההמנעות לכל חגי תשרי). בשלמא מאכלים חמוצים שנמנעים מלאכול הדבר מובן: חמוץ זה בדר"כ בא עם קונוטציה שלילית. כגון: "פרצוף חמוץ" "החמיץ לו פנים" "החמצתי את הזכייה" (=פיספסתי) וכו’ .וגם חמץ טעמו ונימוקו שהחמץ מסמל "ניפוח וגאוה" אך מה למען ה’ יש לנו כנגד החריף? רובו ככולו בא עם קונוטציה של דברי שבח וחיוביות. כגון " בעל שכל חריף" "שנון חד וחריף" ובלשון הגמרא: "אם בנו ממולח וחריף ותלמודו מתקיים בידו וכו’" הרי לנו שחריפות היא בטוי חיובי ןמסמלת הקשרים חיוביים. מה הסיבה, איפוא, להמנע מאכילה בימי ראש השנה ? אולי אדרבה יש להוסיף ל"סימנים" ולומר יה"ר שתהיה לנו שנת לימוד ממולחת וחריפה"
תשובה
הרעיון הוא שלא אוכלים דברים שאינם גורמים לעונג ולא מצד המשמעות יש לשם של האוכל. לא אוכלים דברים חמוצים כי אנחנו רוצים לאכול רק דברים מתוקים וטעימים כך שכל השנה תהיה מתוקה וטובה, דברים חריפים גם הם אינם מתוקים. אולם כתבתי, מי שמתענג על מאכל דברים חריפים יכול לאכול כי אצלו זה עונג וטעים.
נבצר ממני לעשות את הסימנים בראש השנה
הרב נועם דביר מייזלס | ד תשרי תשפ"א
אתקינו סעודתא בסעודות ראש השנה בשבת
הרב נועם דביר מייזלס | י"א תשרי תשפ"ד

חרקים בלוף
מכון התורה והארץ | כ"ח אלול תשס"ב

ברכה על התפוח בדבש
הרב עזריה אריאל | י"ד אלול תשע"ד
הנחת אבן על קבר
הרב בניהו שרגא | י"ד כסלו תשע"ו
