ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

לימוד או תפילה אחרי שנוגעים בשיער | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ מרחשון תשע"ו

לימוד או תפילה אחרי שנוגעים בשיער


הרב חיים שרייבר

שאלה:
ידוע שבזמן התפילה ושיעורי קודש אסור לגעת בשיער ובנעלים, ואם בטעות נגעתי אז צריך ליטול ידים. (זה באמת נכון?) האם הכלל הזה הוא גם אם משהו אומר סתם דבר תורה? ולפני כן צריך ללכת ליטול ידים?ומותר ליטול בשירותים?

תשובה:
שלום

תפילה - הנוגע בשאר מקומות מכוסים שבגוף, אם הגוף רחוץ ואין בו מלמולי זיעה, נחלקו האחרונים אם צריך ליטול ידיו: האשל אברהם (בוטשאטש, ס' ד' אות כ"א) מחמיר ומצריך נטילת ידים, ולעומתו הרב עובדיה (יבי"א חלק ה' סי' א', אות ד'-ה') הביא פוסקים להקל.
מי שהולך בשרוול קצר, ונגע בבשרו מעל המרפק - נחלקו הפוסקים אם מקום זה נחשב למקום מכוסה: המור וקציעה (סי' ד') כתב שאינו נחשב למקום מכוסה. וכן דעת המנחת יצחק (ח"ג סי' כ"ו אות י') שמקום זה אינו נחשב כמקום מכוסה וממילא לא מצריך נטילת ידיים. (החזו"א הובאו דבריו במנחת יצחק - מחמיר ומגדיר זאת כמקום מכוסה)
לימוד תורה וברכות - הנוגע במקומות מכוסים יכול לשפשף את ידיו בבגדו וללמוד או לומר ברכות. אך אם יש מים בנמצא ראוי להחמיר וליטול ידיים. (שו"ע סי' ד' סע' כ"ג, ובמשנ"ב ס"ק ס"א). כמו כן במקום של חשש ביטול תורה ינקה ידיו בכל דבר אפשרי ולא יחזור אחר מים.
נטילת ידים בשרותים - ניתן במקום הצורך ליטול ידיים בשרותים. קיימת עדיפות להוציא את המים מהכיור הנמצא בשרותים בכלי וליטול ידיים מחוץ לשרותים. (פסקי תשובות סי' ק"ס אות י"ט)

יום טוב


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il