שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות

הפסקה לקדיש וקדושה וכד' בלימוד ובתפילה

undefined

הרב שמואל אריאל

י"ז אב תשע"ו
שאלה
שלום הרב. ברצוני לשאול מספר שאלות: א. כאשר אני לומד תורה, האם אני מחוייב לעצור ולענות ל: 1. קדיש 2. קדושה 3. אמן 4. ק"ש? ב. אם כן, האם צריך לעמוד בשביל זה (לדוגמה בקדיש)? ג. כאשר אני מאריך בתפילה, והחזן מגיע לקדיש, ואני עדיין לא שם, האם צריך לעצור ולענות? ד. אם כן, האם יש צורך גם לעמוד?
תשובה
שלום וברכה! א. בעניין זה יש דעות שונות בין הפוסקים. מסתבר שבאמן וקדיש אין חיוב להפסיק אם הדבר קוטע את הלימוד. בעוד שבקדושה ופסוק ראשון של שמע ראוי יותר להחמיר, משום מעלתם, ומשום שאם לא יאמר הדבר נראה כאילו הוא אינו מעוניין להשתתף בקידוש שם ה' ובקבלת עול מלכות שמים, וכן משום שמדובר בהפסקה בודדת שאינה מפריעה כל כך ללימוד. (עיין: שו"ת שלמת חיים יו"ד ק"ו. שו"ת תשובות והנהגות ב', עה. שו"ת שבט הלוי ט', מג. ילקוט יוסף ק"ד, ג, ובהערה. כתב עת "צהר" טז, מאמר הרב מאיר לייפר.) ב. לגבי קדושה - מסתבר שיש גם לעמוד. לגבי קדיש - כאמור, נראה שאם הענייה לקדיש מפריעה ללימוד אין חובה לענות. אולם גם אם האדם מחליט להפסיק מלימודו ולענות, מסתבר שאין הוא צריך לקום, שכן בין הפוסקים ישנה מחלוקת האם יש בכלל חיוב לעמוד בקדיש, ובפועל יש בזה חילוקי מנהגים בין העדות (עיין הגהת הרמ"א נ"ו, א; ט"ז ומג"א שם; ילקוט יוסף קיצוש"ע נ"ו, יא). ולפיכך, מי שלומד יכול לסמוך על הדעות שאין צריך לקום, ואין הוא צריך לקטוע את לימודו עוד יותר. ג. אם מדובר במקומות שבהם מותר להפסיק ולענות, כגון באשרי ובא לציון, שיר של יום וכדומה, יש להפסיק ולענות לקדיש. (שולחן ערוך ס"ו, ג. ההבדל בין זה לבין הפסקה באמצע הלימוד, הוא שכאן ממילא האדם עוסק בתפילה ובשבחו של הקב"ה, ולכן אין הוא פטור מלענות לקדיש, שאין זו הפסקה אלא אותו עניין.) ד. ממילא, במקום כזה יש גם לעמוד, למנהג האשכנזים שנוהגים לעמוד בקדיש.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il